Dit schrijft minister Schippers in haar Kamerbrief van 11 april over kostenbewustzijn.
Niet dubbel boeken
Schippers haalt in haar brief goede voorbeelden aan, zoals het Medisch Centrum Haaglanden. Dat stelde patiënten een boete in het vooruitzicht als zij wegbleven van hun afspraak. Het percentage no-show daalde daardoor van 7,5 naar 4 procent. Uit een inventarisatie blijkt dat meerdere ziekenhuizen no-showtarieven hanteren, van tussen de 40 en 45 euro. Bewust afspraken dubbel plannen op het spreekuur, wijst Schippers af. Weliswaar wordt voorkomen dat medisch specialisten “niets zitten te doen”, maar patiënten moeten er vaak langer door wachten.
Maatwerk
Schippers zegt terughoudend te willen zijn in het verplicht opleggen van specifieke maatregelen omdat zij de kosten en baten voor elk ziekenhuis niet tegen elkaar kan opwegen. De hoogte van het percentage no-shows verschilt per ziekenhuis en is afhankelijk van de samenstelling van hun patiëntengroep. De werkzaamheid van een speciaal no-showtarief verschilt per ziekenhuis, evenals de kosten die een ziekenhuis moet maken om de ziekenhuisadministratie hierop aan te passen. Al met al concludeert de minister dat elk ziekenhuis een maatwerkoplossing nodig heeft die het zelf moet kiezen. (Zorgvisie-Carina van Aartsen) Foto: Lex van Lieshout
Lees meer:
Serviceclub Fifty-One pakt no-shows ziekenhuizen aan
GGNet start met sms-reminders
Sms vergroot therapietrouw van patiënten
Kijkend naar mijn TandArts. Deze stuurt structureel 2 weken van te voren een Herinnering-afspraak, en dit werkte prima. Het is een kwestie van organiseren en daar moet een Minister zich niet mee moeten bemoeien. Zij kan zich beter bezig houden met de Kwaliteit van Zorg.
Boetes lijken mij inderdaad niet de beste oplossing, of het moet inderdaad 2 kanten op gelden. Zelf je afspraak kunnen plannen op een voor jou geschikt tijdstip (bijv via portaal)in combinatie met herinneringen via email, SMS of IVR dat draagt zeker bij aan vermindering no-show. Ook melding vanuit ziekenhuis over wachttijden lijkt me wenselijk en zeer klantvriendelijk.
MZ en Marc Baars dit zijn inderdaad goede en betere oplossingen dan een boete in rekening brengen. Er zijn veel bedrijven die een herinneringsoplossing aanbieden. Daarnaast dient een boetesysteem niet alleen voor de patiënten ingevoerd te worden maar ook voor de ziekenhuizen c.q. zorgaanbieders. Immers je hebt b.v. om 11.10 uur een afspraak op een polikliniek en je bent pas om 11.50 uur aan de beurt! Dit is geen vorm van afspraak is afspraak. Patiënten, of patiëntenverenigingen, moeten het ziekenhuis dan ook een boete in het vooruitzicht stellen.
De beste optie is nog altijd patienten een herinnering sturen; bijvoorbeeld per SMS 24 uur vooraf aan de afspraak en 2 uur. Als laatste redmiddel kan dan alsnog de boete worden ingezet, overigens lijkt me dat niets iets dat vanuit de overheid geregeld moet worden. We willen toch deregulering?