Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

NZa waarschuwt verzekerden

Verzekerden die een behandeling ondergaan bij een zorgaanbieder waar hun verzekeraar geen contract mee heeft, moeten goed opletten welke kosten zij zelf moeten betalen. Consumenten krijgen niet-gecontracteerde zorg niet altijd meer volledig vergoed, waarschuwt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) na de Marktscan Zorgverzekeringsmarkt.
NZa waarschuwt verzekerden

De NZa adviseert consumenten om bij het keuzemoment in het najaar goed te kijken welke zorgaanbieders een contract hebben met verzekeraars en wat zij zelf moeten betalen als zij kiezen voor een niet-gecontracteerde aanbieder. Dit moet duidelijk vermeld staan op de website van verzekeraars.

Toezichtskader zorgplicht

De NZa verduidelijkte dit voorjaar het toezichtskader zorgplicht op dit punt: iedere vergoeding tussen de 1 en 100 procent is mogelijk. Verzekeraars moeten vooraf wel duidelijk zijn hoe hoog de vergoeding is. En daar schort het soms aan, meent de NZa. Zo ontving de autoriteit veel vragen over de hoogte van vergoedingen voor mondzorg in het aanvullende pakket. De NZa controleert vervolgens of de websites van verzekeraars hier helder over zijn en stuurt indien nodig bij. Verder vindt de NZa het wenselijk dat verzekeraars voor het keuzemoment van de zorgverzekering duidelijk zijn over wat ze te bieden hebben.
(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: ANP )

Gerelateerde tags

17 reacties

  • no-profile-image

    Erwin

    De verzekeraar koopt geen zorg in, maar dwingt middels wurgcontracten zorgverleners belachtelijk lage en niet haalbare offertes in te dienen om nog gecontracteerd te worden. Hier gaan de zorgverleners dan ook op in, en uiteindelijk krijgt de verzekerde wel de rekening maar niet de zorg. Verzekeraars moeten elke aanvraag beoordelen, waarbij kennis van medische zaken ontbreekt, dus wijzen ze, zittend op de stoel van een arts, steeds meer af. Alleen het in de zak houden van de euro's tellen nog. Hiermee is voor de patiënt de keuzevrijheid van behandelaar sterk gereduceerd en moet je soms honderden kilometers (op eigen kosten) reizen, om bij de gecontracteerde behandelaar te komen. Helaas zijn er dan ook nog eens behandelaars (OTH) die d.m.v. onterechte declaraties hun verlies proberen af te dekken, wat vervolgens weer tot premieverhoging leidt. En ziehier, gezondheid is niet meer voor iedereen weggelegd, maar voor een groot deel te koop.
    (dat wekt helaas weer agressie in de hand, fout maar niet onbegrijpelijk). We zouden terug moeten naar het oude systeem, maar ja, wie gooit die knuppel in het hoenderhok? (want daar wordt je dan weer afgestraft door de verzekeraar)

  • no-profile-image

    hpoke

    NZa mag verzekerden dan wel waarschuwen, maar als die dan in de kleine letters van de polis probeert helder te krijgen wat nu precies verzekerd is, komt hij terecht in geneesmiddelbijsluitertekst-achtige duidelijkheden en telecom onvergelijkbare Abonnement problemen. Dit naast de morele keuze voor de weinig sociale goedkoopste of voor de wellicht even weinig solidaire en veelal op angst gebaseerde"als ik iets heb, dan is ook echt alles verzekerd" polis. Ik ben nog geen polisvergelijker tegen gekomen die me hierbij gidst.

  • no-profile-image

    Verzekerde

    En dan nog even over die contractmacht. Het is natuurlijk van de zotte dat je maar 1x per jaar kan bepalen wie je verzekeraar wordt. Bij maandelijke premiebetaling hoort maandelijkse opzegmogelijkheid. Pas dan zal een verzekeraar echt serviceminded worden en kan er concurrentie tussen verzekeraars ontstaan.

  • no-profile-image

    Martin

    Tuurlijk...en straks hevelen we de hele ABZ over naar de verzekeraars en dan hebben e helemaal de poppe aan het dansen. De burger wordt steeds meer (ongewild) in een inkooprol geduwd. De burger die geen tijd of zin heeft om alles tot 3 cijfers achter d komma uit te zoeken krijgt straks enorme rekeningen gepresenteerd van zorgaanbieders, energiebedrijven, telecombedrijven enz. Met dank aan de doorgeslagen privatisering die alles zo veel goedkoper zou maken. Na ruim 10 jaar experimenteren moeten we toch echt concluderen dat alles (in verhouding) alleen maar veel duurder is geworden.

  • no-profile-image

    Marjan

    En dan nu even terug naar de praktijk: hoeveel contracten zijn er op dit moment (juli 2012) al gesloten tussen ziekenhuizen en zorgverzekeraars.... Nog geen 30%. Om dan te zeggen dat we straks in het najaar goed moeten opletten welke zorgverzekeraar overeenkomsten heeft met welke zorgaanbieders; onmogelijk maar wel fijn dat de NZa met die praktische tips komt.

  • no-profile-image

    Verzekerde

    @Jantien "Verzekeraar is verantwoordelijk voor het feit dat hij kwalitatief goede zorg inkoopt." Daar zit nou net de systeemfout vanaf het begin van de omschakeling. Het hoort de burger te zijn die zelf de verantwoordelijkheid heeft waar hij zijn zorg haalt. HIJ is de inkoper van zijn zorg, de verzekeraar is ondernemer die via premies en schadeuitkeringen winst maakt. Pas dan krijg je concurrentie op premiehoogte. Die concurrentie op premiehoogte hebben de verzekeraars uitgeschakeld door de afspraak elkaar voortaan alleen nog met de kwaliteit van hun zorgverleners te beconcurreren in hun marketingcampagnes. Sindsdien zuchten de zorgverleners onder de burocratie van de "kwaliteitsmeeting" systemen. Maar de beste garantie voor hoge kwaliteit is altijd de werkelijk vrije markt waarin de consument/verzekerde zelf vrije keuze heeft van wie hij zorg/diensten afneemt. Het belang van de bescherming van de keuzevrijheid van de verzekerde voor de verbetering van de kwaliteit werd al op 8 oktober 2008 door drs RJP Jansen van de NMa benadrukt. Ga even terug naar de onwikkeling van het huidige stelsel en zie wat de verzekeraars er voor zichzelf allemaal hebben uitgesleept voordat ze de verantwoordelijkheden van de overheid wilden overnemen. Niet verwonderlijk dat ik nu 4x zoveel kwijt ben aan premie dan daarvoor; toch ben ik niet 4x een zo groot risico geworden. En ook daarvoor bevatte mijn premie al een solidariteitsheffing voor ouderen en minder gezonden! Daarom: verzekeraars moeten alleen verzekeren en de verzekerde draagt via een bonus/malus premiesysteem zijn deel van verantwoordelijkheid voor zo laag mogelijke zorgkosten. Dan zoekt en kiest hij de beste en goedkoopste zorgverlener en krijg je een echt vrije zorgmarkt.

  • no-profile-image

    zorgverlener

    Even vrolijk krijg je niks meer uitgekeerd?Zeker als je4 niet gecontracteerd ben!Machtswellustig spelletje wordt er gespeeld, waarvan geen rechtszaak gewonnen kan worden!(hebben natuurlijuk onze Bram ingehuurd)

  • no-profile-image

    Bob

    "leiden"... heb zorg nodig. Pardon "ij", dus.

  • no-profile-image

    Bob

    Goed zo NZa. Hiermee -zou- de knuppel in het hoenderhok geworpen kunnen zijn. De burger -zou- hieruit de conclusie kunnen trekken dat zorg simpelweg goed en generiek geregeld dient te zijn. En nee, besten, dat -zou- helemaal niet tot Maoïstische (ergo vermeende dure toestanden) behoeven te leiden.

  • no-profile-image

    Jantien

    @Paul Trossel: ik weet niet of de macht van de verzekeraar te ver is doorgeschoten. Verzekeraar is verantwoordelijk voor het feit dat hij kwalitatief goede zorg inkoopt. Het veld (lees zorgaanbieders) zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit van de zorg. Tot voor kort kon een verzekeraar helemaal geen prijs bepalen, maar stelde de overheid (de NZA) de tarieven vast. Nog steeds bepaalt de NZA veel tarieven. En over het pakket heeft een verzekeraar al helemaal niets te zeggen, maar stelt de overheid (CVZ) het pakket vast. En over de beperking van de verzekerde valt het allemaal nog wel mee. Juist de toegang van een verzekerde naar zorg is in Nederland juist heel goed geregeld (blijkt uit diverse onderzoeken) en kijken bijvoorbeeld Amerikanen juist heel goed naar ons stelsel.

  • no-profile-image

    paul 52

    dit is toch godgeklaagd
    je kunt nu niet meer naar friesland op vakantie want dan moet je bijbetalen .
    inderdaad de verzekeringsmaatschappijen moeten terug naar de basis en dan wordt dr zorg weer betaalbaar want het meeste geld van de zorg gaat naar burocraten en niet naar de handen aan het bed

  • no-profile-image

    Gert

    Merkwaardig.
    Uitspraak gerechtshof 19-6-2012: Het hof leidt hieruit af dat een verzekeraar weliswaar een zekere vrijheid heeft de vergoeding voor niet gecontracteerde zorg zelf vast te stellen, maar dat deze vrijheid niet zo ver gaat dat praktisch gezien de vrije artsenkeuze slechts schijn is.
    Zou de NZA het gerechtshof negeren?

  • no-profile-image

    Bureaucraat

    FF checken: huisarts, logopedist, ziekenhuis, tandarts, dus overal even navragen waar deze contracten mee hebben, voordat ik zorg ga afnemen? Ziek!

  • no-profile-image

    tjark reininga

    en wat vindt de NZa in dit verband van de manier waarop de burger de hem toegedichte regierol kan invullen?

  • no-profile-image

    Paul Trossel

    De macht van de zorgverzekeraar is veel te veel doorgeschoten. De zorgverzekeraar is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de zorg, de prijs van de te leveren zorg en het pakket dat hij aanbiedt aan zijn verzekerden.
    Dit kan onmogelijk allemaal samen gaan. Het gevolg is een beperking in de keuze van de verzekerden. Een hele slechte zaak! Uiteindelijk gaat het om het geld en heeft de consument / de verzekerde het nakijken. Welke politieke partij gaat hier nu iets aan doen!

  • no-profile-image

    Verzekerde

    Zonder het zo direct te stellen legt de NZa de vinger op de zere plek van het Zorgstelsel. Verzekerden weten vaak immers niet in oktober welke zorg ze in juni van het komende jaar nodig zullen hebben. De politieke blunder ligt in het hebben weggegeven van het instrument van marktwerking aan de verzekeraars. Een echt vrije markt krijg je alleen door de keuzevrijheid van de consumenten. Geef hun die vrijheid terug en verplicht verzekeraars tot het doen van hun specialisme: het 'verzekeren' (=premies heffen en schadeuitkeringen doen) op basis van hun statische gegevens. Dan zijn we ook van de oost-europees achtige toestanden af die door de contractmacht van de verzekeraars nu al jaren de zorgmarkt tot een burocratie maakt.

  • no-profile-image

    Hans

    Is in de ambulance ook een overzicht beschikbaar, zodat de chauffeur weet naar welk ziekenhuis hij mij moet brengen? En wel graag binnen een kwartier!

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden