Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Verzekerden sporen onterechte betalingen op

Duizenden verzekerden hebben CZ geholpen foute facturen op te sporen. Zij vonden 600.000 euro aan onterechte betalingen en twee mogelijke vormen van fraude.
Verzekerden sporen onterechte betalingen op

De zorgverzekeraar gaf in augustus 2014 verzekerden de mogelijkheid om eenvoudig te melden als een rekening niet klopt. Bij elke nota staat een knop waarmee verzekerden onjuistheden kunnen aangeven. In zeven maanden tijd kreeg CZ circa 16.000 meldingen. Bij 15 procent bleek de nota inderdaad onjuist. Ook zijn twee vermoedens van fraude opgedoken. Volgens CZ gaat er ook een preventieve werking uit van het initiatief. Het wordt voor zorgverleners nog moeilijker om te frauderen wanneer verzekerden op grote schaal hun rekeningen nakijken.

Onduidelijkheid

Fleur Hasaart, programmamanager zorgkostenbeheersing, legt uit dat de verzekerden de knop hebben gevonden zonder dat CZ daar op heeft gewezen. 'We zijn overweldigd door het aantal meldingen. We hebben geen oproep gedaan of de pers daarbij betrokken. Blijkbaar is er nog veel onduidelijk.' Veel vragen die verzekerden stellen gaan over dbc's. 'Mensen herkennen zich niet in de hoge tarieven. Ook de eerste uitgiftegesprek van apotheken roept vragen op. Tot slot hebben we veel vragen gehad over het kwartaaltarief voor huisartsen. Bij dit soort nota's die veel vragen oproepen, plaatsen we extra uitleg. Blijft het onduidelijk dan kunnen verzekerden nog steeds hun vraag stellen.'

Zilveren Kruis

De meldknop komt ook voor verzekerden van Zilveren Kruis beschikbaar. Een woordvoerder legt uit dat verzekerden al bij Zilveren Kruis terecht kunnen voor opmerkingen over declaraties, maar 'via zo'n button is het natuurlijk veel eenvoudiger.'

 

Zorgnota steeds duidelijker

Patiënten ontvangen voor behandelingen die na 1 juni 2014 zijn gestart in een ziekenhuis een vernieuwde zorgnota. Door de nieuwe zorgnota's kan de patiënt beter nagaan wat er aan zorg geleverd is. Per 2016 moet de ziekenhuisnota nog duidelijker worden. Vanaf dan worden behandelingen op de spoedeisende hulp en eenvoudige poliklinische behandelingen  ingedeeld in lichte, middelzware of zware behandelingen.

Gerelateerde tags

3 reacties

  • wim@stomanieuws.nl

    Stomadragers zouden graag inzicht in de kosten van het door en gebruikte stoma materiaal hebben.
    Ben benieuwd naar de hoger beroep uitspraak van fabrikant stomamateriaal en NSV tegen CZ.

  • Alberts

    Goed dat dit soort zaken meer gecontroleerd wordt. Inderdaad zou ik er aan toe willen voegen: wie controleert de verzekeraar. Vorig jaar werd een declaratie van ons als zorgaanbieder teruggevorderd omdat de specifieke stoornis niet langer door de betreffende verzekeraar bleek te worden vergoed. Toen ik enkele maanden later toevallig contact had met betreffende verzekerde, was diens eigen risico wel gewoon gevorderd en niet hersteld. Pure winst voor de ZV.

  • nesko

    Geweldig goed dat zorg verzekeraar het leverancier van de zorg toetst op de juistheid van declaratie gedraag.
    Echter de kosten van de zorg worden op deze wijze niet verlaagd.
    De vraag is of de verzekeraar juiste nota opstel t door declareert aan de verzekeringsnemer (lees maand / kwartaal / jaar premie?
    Bij de zorg verzekeraar wordt nog steeds dikke winst geboekt wat niet te vinden is in de kwaliteit van de zorg.
    Wat doet de zorgverzekeraar aan om de zwarte lijst van wanbetalers op te schone?
    Wordt er niet tijd dat zorgverzekeraars “vinkje” “alles automatisch” uit te zetten en menselijke benadering naar de verzekerden toe te passen?
    Heeft de zorgverzekeraar meer vertrouwen in incasso dan in zijn verzekeringsnemer?
    Zo kan ik nog reeks vragen stellen dat de juistheid en integriteit van verzekeraars kan verbeteren!
    Wellicht zijn er andere gedachten over hoe we voor de verzekeringsnemer premie verlagend kunnen zijn en kwaliteit van de zorg optimaliseren.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden