Bestuurslid Diana Monissen: “Wij spreken heel nadrukkelijk met de ziekenhuizen over wat wij van hen verwachten en vragen hun de kwaliteit van hun zorg inzichtelijk te maken. Ons uiteindelijke doel is: het leveren van een goede kwaliteit aan onze verzekerden.”
Vragenlijsten
Om de kwaliteit van de zorg te meten, gebruikt de zorgverzekeraar gestandaardiseerde vragenlijsten die zijn ontwikkeld aan de hand van de best practices, de zogenaamde CQ index. Die vragen gaan bijvoorbeeld over voorlichting over behandelwijze, medicijnen, informatie rondom ontslag en de communicatie met de arts.
Inkoopcontracten
Met ziekenhuizen die slecht scoren, worden afspraken gemaakt ter verbetering. Agis stelt daar geld voor beschikbaar. Diana Monissen: “Wij leggen verbeterafspraken vast in de inkoopcontracten. Leidt dat niet tot het gewenste resultaat dan kunnen wij besluiten om op onderdelen minder zorg in te kopen of ons voor die zorg tot een ander ziekenhuis te wenden.
“Patiënten behouden de vrijheid om te kiezen naar welk ziekenhuis ze willen,” benadrukt Monissen. Wel probeert Agis de keuze te beïnvloeden door patiënten te wijzen op de verschillen in kwaliteit tussen ziekenhuizen. De onderzoeksresultaten verschijnen vanaf dit voorjaar op de website van Agis. (ZorgVisie – Carina van Aartsen)