Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Agis gaat strenger inkoopbeleid voeren

MAARSSEN - Zorgverzekeraar Agis gaat minder zorg inkopen bij ziekenhuizen die onvoldoende kwaliteit bieden. Agis gebruikt ervaringen van haar patiënten in de onderhandelingen met ziekenhuizen.

Bestuurslid Diana Monissen: “Wij spreken heel nadrukkelijk met de ziekenhuizen over wat wij van hen verwachten en vragen hun de kwaliteit van hun zorg inzichtelijk te maken. Ons uiteindelijke doel is: het leveren van een goede kwaliteit aan onze verzekerden.”

Vragenlijsten

Om de kwaliteit van de zorg te meten, gebruikt de zorgverzekeraar gestandaardiseerde vragenlijsten die zijn ontwikkeld aan de hand van de best practices, de zogenaamde CQ index. Die vragen gaan bijvoorbeeld over voorlichting over behandelwijze, medicijnen, informatie rondom ontslag en de communicatie met de arts.

Inkoopcontracten

Met ziekenhuizen die slecht scoren, worden afspraken gemaakt ter verbetering. Agis stelt daar geld voor beschikbaar. Diana Monissen: “Wij leggen verbeterafspraken vast in de inkoopcontracten. Leidt dat niet tot het gewenste resultaat dan kunnen wij besluiten om op onderdelen minder zorg in te kopen of ons voor die zorg tot een ander ziekenhuis te wenden.

“Patiënten behouden de vrijheid om te kiezen naar welk ziekenhuis ze willen,” benadrukt Monissen. Wel probeert Agis de keuze te beïnvloeden door patiënten te wijzen op de verschillen in kwaliteit tussen ziekenhuizen. De onderzoeksresultaten verschijnen vanaf dit voorjaar op de website van Agis. (ZorgVisie – Carina van Aartsen)

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.