Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

'Top-100' sterkste ziekenhuismerken

UMC Utrecht is voor de gemiddelde Nederlander het ziekenhuis met de sterkste reputatie. Het UMC St. Radboud in Nijmegen en het AMC in Amsterdam bezetten plaats twee en drie.
'Top-100' sterkste ziekenhuismerken

De koppositie dankt het UMC Utrecht aan de nationale bekendheid van de organisatie en de hoge waarderingsscore. Ook als men het ziekenhuis nog nooit heeft bezocht, heeft men veel vertrouwen in het UMC Utrecht.

94 ziekenhuizen

Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy naar de merkkracht en het imago van alle 94 academische, gespecialiseerde en algemene ziekenhuizen van Nederland. Hiervoor zijn 4700 respondenten ondervraagd. Dit zijn volgens de onderzoeker niet alleen de patiënten van de instelling, maar ‘de gehele Nederlandse bevolking.’

Sterke merken top-10

1. Universitair Medisch Centrum Utrecht

2. UMC St Radboud, Nijmegen

3. AMC Amsterdam

4. Erasmus MC, Rotterdam

5. Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis, Amsterdam

6. Universitair Medisch Centrum Groningen

7. VU Medisch Centrum, Amsterdam

8. Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC)

9. Bronovo Ziekenhuis, Den Haag

10. Slotervaart Ziekenhuis, Amsterdam

Lees hier de volledige 'top-100' (eigenlijk 94)

Drie fasen

De onderzoeker stelt dat een sterk merk zich in drie fasen ontwikkelt. Allereerst de bekendheid van de instelling, daarop volgend de waardering die mensen ervoor hebben en tenslotte de binding aan de instelling. Beerda: “Logischerwijs voelen patiënten de sterkste binding met het ziekenhuis. Opvallend vind ik de sterke binding en waardering onder bezoekers van het ziekenhuis.”

Beeldbepalend

Beeldbepalend voor ziekenhuizen zijn vooral de deskundigheid van de medisch specialisten, vriendelijk personeel, een prettige sfeer en een goede bereikbaarheid met eigen of openbaar vervoer. Korte wachttijden vindt ‘de Nederlander’ minder belangrijk. Een goede prijs/kwaliteitverhouding van de medische zorg, speelt al helemaal geen rol van betekenis in de waardering voor een ziekenhuis. Over het geheel genomen, laten de onderzoeksresultaten weinig verschil zien tussen de ziekenhuizen. De profielen komen voor 75 procent met elkaar overeen. Uit het onderzoek komt wel duidelijk naar voren dat universitair medische centra een landelijke uitstraling hebben en algemene ziekenhuizen zijn alleen in hun regio worden bekend. (Zorgvisie-Carina van Aartsen)

Zorgmanager en Talent van het Jaar 2012

De inschrijving voor de verkiezing van Zorgmanager en Zorgvisie Grow/Work Talent van het Jaar 2012 is geopend. Meer informatie en aanmelden

7 reacties

  • no-profile-image

    blondie

    voor mij is st anna geldrop top

  • no-profile-image

    Rik Blokland

    Vreemd, dat een neutraal nieuwsbericht zulke negatieve reacties uitlokt. De posities zijn mede gebaseerd op waarderingsscores, dus het geeft wel degelijk een relevant beeld voor patiënten. Toch: zij zijn niet de enige belanghebbenden bij een zorginstelling. Het gaat hier ook over 'merkwaarde', een begrip waar je inderdaad geen brood voor koopt, maar wat wel heel belangrijk is voor een organisatie. Het geeft hier antwoord op vragen als 'weet de juiste patiënt mij te vinden', het geeft handvaten voor de vraag 'waar liggen mijn verbeterpunten' en 'krijg ik wel voldoende goed personeel'. Gezien het aanstormende personeelstekort in de zorg, de meest relevante vraag. Juist voor patiënten!

  • no-profile-image

    Hans

    Wat kan een patient hiermee? Wat zegt de 32e plaats van het Maasstad ziekenhuis ons? Wat kan een patient met een bepaalde aandoening met dit algemene beeld? Een landelijk bekend ziekenhuis hoeft niet goed te zijn. Een wel heel voor de hand liggende conclusie dat een landelijk ziekenhuis bekender dan een regionaal ziekenhuis is. Volgens de toelichting voldoet 75% aan hetzelfde profiel en daarmee zijn de verschillen tussen de geboden zorg marginaal.Kortom een voor de patient onbruikbare lijst.

  • no-profile-image

    Hanelore

    Stop toch met deze lijsten, AD, Elsevier en deze en nog vele meer.
    Mensen moeten hier hun kostbare tijd in steken.
    Wat schieten zij ermee op, maar bovenal wat schiet de patient ermee op. Juist, helmaal niets.

  • no-profile-image

    Rob

    Een dergelijk rijtje zegt natuurlijk helemaal niets. Het is een zeer voorspelbare uitslag. Het onderzoek bevestigd dus iets wat we al weten. Het imago van de Academische ziekenhuizen kan bijna niet kapot. Dat is een slechte zaak.

  • no-profile-image

    adje rem

    En waar zit de beste,de snelste ,de duidelijkste,de aardigste ,de vroegstbeginnende,de langstwerkende , de ervarenste enz...arts?? Ook leuk is de dodelijkste arts- van- het- jaar- verkiezing?? 3 maal winnen en je mag de urn houden!?? Overigens benieuwd op welke plaats dan de gebotoxeerde, borstenknijper-in witte-jas uit Scheveningen zou staan?

  • no-profile-image

    Harry Blaauw

    Nut en waarde van dit onderzoek? ...iemand een idee ???

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden