Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘Ondersteuning op afstand wordt nieuwe standaard’

Gehandicaptenzorginstelling Philadelphia stapt de Wmo-onderhandelingen in met een nieuw concept dat de kwaliteit verhoogt en kosten bespaart. ‘Dit is de toekomst voor onze cliënten die zelfstandig wonen’, vertelt Corrie van Randwijk, directeur werk en begeleiding bij Stichting Philadelphia Zorg.
‘Ondersteuning op afstand wordt nieuwe standaard’
Foto: Philadelphia

'We nemen Mijn Netwerk, zoals het nieuwe concept heet, mee in al onze gesprekken met gemeenten', legt Van Randwijk uit. 'De eerste gesprekken vinden nu plaats en we hopen er de komende weken meer over te kunnen zeggen.

Mijn Netwerk

Mijn Netwerk is een alternatief voor de huidige een-op-een-ondersteuning die cliënten normaal ontvangen. De basis voor Mijn Netwerk is DigiContact, een dienst waarmee cliënten 24/7 contact kunnen opnemen met een gespecialiseerde begeleider voor verschillende ondersteuningsvragen. 'De begeleiders helpen bijvoorbeeld met een moeilijke brief, medicatievragen of een ruzie', legt Van Randwijk uit. 'Maar de begeleiders helpen ook bij het vinden van werk, eventueel met hulp van een jobcoach, als cliënten daar om vragen.' DigiContact zorgt ervoor dat cliënten vaker en sneller contact kunnen opnemen met de begeleiding. 'In de oude situatie kon het voorkomen dat een begeleider net was geweest en de cliënt een aantal dagen moest wachten om een dringende vraag te stellen. Nu kunnen zij contact opnemen, wanneer zij willen. Uit de pilot die we gedaan hebben kwam naar voren dat cliënten erg tevreden zijn en de effectiviteit van de ondersteuning toeneemt. Bovendien is het goedkoper.'

Ontmoetingsplek

Naast het contact op afstand, worden in samenwerking met andere partijen ontmoetingsplekken per gemeente ingericht. Daar kunnen cliënten geholpen worden met hun eigen vragen, maar ook zelf anderen helpen. 'Zij breiden hun sociale netwerk uit en maken op deze manier deel uit van de buurt. Een groep cliënten helpt bijvoorbeeld bij het onderhoud van de groenvoorziening. Een andere groep doet vrijwilligerswerk in een ouderenzorginstelling. Lukt het ze nog niet om bij te dragen, dan kunnen zij een cursus of opleiding volgen.'

Inzet in gemeenten

'Mijn Netwerk leent zich prima voor wijken en gemeenten. We richten ons op samenwerking met andere zorg- of welzijnsorganisaties zodat de ondersteuning lokaal georganiseerd kan worden.' Hoeveel goedkoper de nieuwe werkwijze is, kan Van Randwijk nog niet zeggen. 'Dat is sterk afhankelijk van de ondersteuningsvraag van de cliënt en de wens van de gemeente. Doordat we op afstand kunnen werken, wordt het wel goedkoper omdat bijvoorbeeld de reistijd vervalt. Ook zijn de digitale gesprekken vaak bondiger.'

Aansluitingen

Inmiddels werken 400 cliënten met Mijn Netwerk. Op 1 september zijn 600 mensen aangesloten. Aan het eind van het jaar moeten alle cliënten met het concept werken. In totaal gaat het om ruim 1000 mensen.

In de onderstaande video wordt Mijn Netwerk uitgelegd voor cliënten.

3 reacties

  • benno12

    Nog even en dan worden alle werkvloer medewerkers vervangen door opvouwbare robotjes van origami en heeft de cliënt contact met een monotome gesprekspartner.
    Tja als je veel mensen gaat ontslaan zoals Philedelphia doet en gaat doen is het logisch dat je als een call center je cliënten te woord gaat staan.
    Hoe onmenselijker moet je het nog hebben.
    Ik ben ook voorstander om de instellingen die fuseren weer defuseren en in kleinere zelfstandige instellingen verder laten voor bestaan!!!!!

  • Anne

    Dus een client kon vroeger geen contact opnemen met zijn begeleider voor een dringende vraag, als deze net geweest was. Dat is een fijne gedachte!

    En nu krijg je via het digitale web contact met een onbekende of een robot op termijn omdat iedere client nu zijn hulpvraag niet meer hoeft uit te stellen en iedereen gaat beeldbellen staat ie ook nog in de wacht...

    Ik geloof hier niet in die opgelegde zorg op afstand. Zo hebben mensen met autisme juist baat bij leren contacten aan te gaan en achter de pc vandaan te kruipen. Nu dwingen we mensen een richting op die de ontwikkeling van zelfredzaamheid niet ten goede zal komen. Licht verstandelijk gehandicapten leren een hulpvraag uit te stellen vergroot die zelfredzaamheid. Direct contact via beeld verkleint dit.

    Leuk bedacht van de overheid en Philedelphia heeft de middelen zoiets uit te rollen (of te verspillen) maar laten we niet doorslaan in ontwikkelingen. Sommige dingen zijn niet voor niets zoals ze waren! Om over de wijze waarom grote zorgaanbieders hun zorg leveren maar niet te spreken.... Gelukkig kunnen hun cliënten straks persoonlijke zorg krijgen van kleinschalige zorgaanbieders. Wat dat betreft veranderd er weinig.

  • j

    Ja In de toekomst komt er geen mens meer over de vloer! Wil de hulpvrager op deze manierer contact?

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden