Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Rockstart zoekt digital health start-ups

Ambitieuze start-ups in de zorg krijgen de kans om in rap tempo hun idee te lanceren met Rockstart Accelerator Digital Health. Maarten den Braber, digital health strateeg en medeoprichter van Quantified Self Europe, vertelt wat het innovatieprogramma toevoegt aan de zorg.
Maarten den Braber
Maarten den Braber

Het programma (aanmelden tot 19 juli) duurt zes maanden en richt zich op internationale start-ups die focussen op preventie, connected patients en communicatie. In totaal worden tien start-ups geselecteerd die in samenwerking met elkaar, partners in de zorg, investeerders en een groep internationale mentoren verder gaan met de ontwikkeling. De groep mentoren bestaat uit meer dan 50 professionals, specialisten en succesvolle ondernemers. Zij krijgen daarnaast een investering van 20.000 euro, kantoorruimte en een podium op internationale evenementen. In ruil daarvoor staan zij 8 procent aandeel van hun start-up af.

Ambitie gezocht

'We zoeken ambitieuze ondernemers die grote stappen willen maken met hun bedrijf. Het gaat dus niet om mensen die iets in de avonduren erbij doen', benadrukt Den Braber. Hij hoopt op bedrijven die technologie weten te koppelen aan het zorgproces. 'Zorgverleners en patiënten moeten echt iets hebben aan de start-up. Kijk naar Scanadu. Een geweldig product dat werkt en bestaat, maar er is nog geen ziekenhuis dat het idee volledig omarmt heeft. Het gaat dus niet om losse technologie, maar patiënten of zorgverleners moeten het gebruiken in het zorgproces.' Om dat te bereiken gaan de ontwikkelaars vanaf de eerste dag in gesprek met alle partijen om te kijken hoe levensvatbaar het idee is. Dat proces duurt normaal gesproken twee jaar. 'Wij stoppen dat in zes maanden. Het is dus een vrij intensieve periode.'

Kansrijk

Voor investeerders, zorgorganisaties, artsen en andere geïnteresseerden zijn de start-ups interessant omdat het een selectie is uit tientallen aanmeldingen. 'Het zijn kansrijke ideeën die intensief begeleid worden. Artsen krijgen soms elke dag iemand aan de deur met een idee. Hoe weten zij nog wie te vertrouwen? De tijd die zij hebben is beperkt en ook daarom zijn dit soort programma's interessant.'

Als voorbeeld van een interessante start-up, noemt Den Braber Ginger.io. Deze toepassing maakt gebruikt van data op een telefoon om de mate van depressie te herkennen. 'Dat gebeurt via tal van datapunten als locatie, licht en reactie. Via predictive analytics voorspelt de app of de kans op een depressie hoger is, zodat je actie kunt ondernemen. Dit soort apps kunnen van grote toegevoegde waarde zijn voor artsen en patiënten.' Een ander interessant concept komt van SenseLabs. 'Zij hebben een applicatie bedacht voor onder andere ASML en Mars waarbij medewerkers met onregelmatige diensten worden ondersteund om het juiste moment te vinden om afspraken te maken en beslissingen te nemen. Medewerkers en werkgevers profiteren daarvan.'

Geen gimmicks

Start-ups hoeven niet per se sexy te zijn, vindt Den Braber. 'Sommige ideeën zijn heel technisch, maar dragen wel sterk bij aan de verbetering van de zorg. Denk bijvoorbeeld aan een tool die artsen helpt bij het opstellen van een behandelplan. Dat klinkt niet echt spannend, maar kan wel veel bijdragen aan de kwaliteit van zorg. Bij elk idee gaan we goed bekijken of het realistisch en uitvoerbaar is. Het moet geen gimmick zijn.'

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden