Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘IGZ doet te weinig met klachten van burgers’

Burgers vinden onvoldoende gehoor bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) voor hun klachten en signalen over de verzorging van een gehandicapt familielid in een zorginstelling. Dat concludeert Alex Brenninkmeijer, de Nationale ombudsman, na onderzoek.
‘IGZ doet te weinig met klachten van burgers’

Brenninkmeijer concludeert dat de taakopvatting van de inspectie te beperkt is. “De IGZ wekt de indruk dat zij slechts kijkt naar de tekortkomingen in de klachtenregelingen zelf”, aldus de ombudsman. Hij adviseert minister Klink van VWS in het rapport om beter om te gaan met klachten en signalen van burgers. “De IGZ is de instantie die namens de overheid het toezicht houdt op de kwaliteit. Als de zorg tekortschiet moet de burger erop kunnen vertrouwen dat de overheid ingrijpt.” De vijf klachten die behandeld worden in het onderzoeksrapport gaan vooral over slechte begeleiding of huisvesting.

Oneens met conclusie ombudsman

“We erkennen dat er niet altijd even voortvarend is gehandeld”, stelt IGZ-woordvoerder Wouter van der Horst. ”Maar met de conclusie dat het toezicht op de gehandicaptenzorg niet goed is, zijn we het niet eens. Vier van de vijf gevallen spelen zich af tussen 2002 en 2007, dus van voor de Leidraad Meldingen die in 2007 is opgesteld. In het Leidraad staat dat de IGZ alleen nader onderzoek doet naar meldingen die gaan over een calamiteit, seksueel misbruik of een structurele tekortkoming in de zorg. In vier van de vijf gevallen die de ombudsman onderzocht heeft de inspectie maatregelen genomen en zijn door de instelling verbeteringen ingezet. In twee andere gevallen heeft de IGZ geen maatregelen genomen maar heeft de instelling verbeteringen doorgevoerd nadat de inspectie met algemeen toezicht startte.”

Tweede Kamer

SP'er Henk van Gerven noemde het rapport schokkend en wil zo snel mogelijk debatteren met Klink en Bussemaker. Van Gerven kreeg steun voor een spoeddebat, dat door tijdsgebrek in de Kamer pas na de kerstvakantie kan plaatsvinden. Fleur Agema, van de PVV, meent dat Brenninkmeijer de vloer aanveegt met de werkwijze van de inspectie. De VVD liet weten het een belangrijk rapport te vinden.

Ontevreden over klachten

In korte tijd kreeg de ombudsman vijf klachten over zorginstellingen van mensen die zich ernstig zorgen maken over de verzorging van een gehandicapt familielid. Zij hebben zich tot de inspectie gewend, maar zijn ontevreden over de manier waarop de IGZ met hun klachten is omgegaan. Daarop stelde Brenninkmeijer een onderzoek in naar de taakopvatting van de inspectie. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn)

Lees meer:

Onderzoeksrapport Nationale ombudsman

Lees ook:

Scientology dient klacht in tegen GGZ-campagne
Klachten over indicatiestelling zorg nemen toe
Meldpunt geopend voor klachten over Cordaan

Eén reactie

  • no-profile-image

    Jacob Haverlach

    Ik denk dat dat dhr. van der Horst maar eens zelf op pad moet om het een en ander te kunnen vaststellen. Wij zelf hebben een zeer ernstig gehandicapt kind van 30 jaar dat blind, autistisch, verstandelijk gehandicapt is, zeer ernstige probleem gedrag vertoont en ook epileptische aanvallen heeft. Onze zoon woont nu thuis maar heeft tot 5 maanden terug 20 jaar lang in een zorginstelling in Breda gewoont waar men gespecialiseerd is in visueel en meervoudig gehandicapten. Vanwege de slechte zorg hebben wij onze baan opgezegd en zorgen wij nuzelf 7 dagen, 24 uur in de week voor onze zoon.
    Daarbij hebben wij gelukkig sinds kort 12 uur in de week hulp van een fantastische zorgverlener. Wij komen er meer en meer achter dat de zorg die onze zoon heeft gekregen nog slechter is dan wij al dachten. Er zijn een hoop problemen verzwegen door zijn begeleiders.
    Wij hebben over de slechte zorg vorig jaar een klacht ingedient bij de klachtencomissie van de betreffende zorginstelling. Hier gebeurt echter weinig tot niets mee. Ik hoop dat de diverse instanties zich wat meer met hart en ziel willen buigen over het probleem waar velen in dit land mee te maken hebben. Ik hoop dan ook dat de klachten van ouders serieus genomen gaan worden in de toekomst.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden