Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Koekjes terug bij verzorgingshuizen Proteion

De bewoners van twee verzorgingshuizen van Proteion in Roermond kunnen weer een koekje bij de koffie pakken. Dat schrijft de raad van bestuur in een brief aan de bewoners van de verzorgingshuizen Roncalli en 't Godshuis.
Koekjes terug bij verzorgingshuizen Proteion

“Door een ongelukkige communicatie is er veel rumoer ontstaan over het serveren van koekjes bij uw koffie”, schrijft bestuurder Wiel Ploegman. “Met de cliëntenraad beslissen wij deze maand in gezamenlijkheid wat te doen. Tot dat moment blijven de koekjes overal op tafel staan.”

Communicatie

Woordvoerder Raoul Bakkes van Proteion Thuis legt uit hoe de ophef over de koekjes is ontstaan: “Wij hebben in die huizen een schaal met koekjes staan. Toen kwam het idee om eens wat anders te doen, een vlaai of iets desgelijks. In plaats van de koekjes. Daar schreef ons intern blad vier regels over, waarna De Limburger het oppikte. Toen kwam het in de landelijke pers over alsof wij zouden bezuinigen op koekjes. Wat niet het geval is.”

Cliëntenraad

Volgens Bakkes heeft Proteion geleerd om bij dit soort beslissingen voortaan altijd de cliëntenraad te raadplegen. De cliëntenraad mag nu eind van de maand samen met het bestuur beslissen of de koekjes blijven of dat er een andere lekkernij geserveerd zal worden. (Zorgvisie - Wouter van den Elsen)

Lees meer:

Verpleeghuis kort op koekjes bij de koffie
Tip 10: Schiet niet door in gastvrijheid

Gerelateerde tags

Eén reactie

  • no-profile-image

    Rita Jobben

    Wat een schaal koekjes al niet te weeg kan brengen. Bedenk eens welke gevolgen dit idee tot nu toe heeft gehad. Waarschijnlijk heeft iemand op informeel niveau de vraag neergelegd bij de afdeling inkoop. De beslissingsruimte van de inkoopmedewerkers beperkt zich tot de inkoopprocedures, waar dit verzoek niet inpaste. Dan moet het management erbij komen. Iemand is aan het rekenen gezet om de kosteneffecten voor iedereen duidelijk te maken. De cliënt is dan allang uit beeld, en kan blijkbaar alleen nog een rol spelen op het niveau van de Cliëntenraad, die alleen de RvB als gesprekspartner heeft.
    De kosten die inmiddels zijn gemaakt voor overleg en overlegdocumenten zijn goed voor een jaar vlaai op tafel, schat ik zo in.

    En nu maar hopen dat de RvB ook tot een kostbaar inzicht komt: de wens van de cliënten serieus nemen (ook wanneer ze niet via de Cliëntenraad worden ingebracht), en de beslisruimte op de vloer groter maken.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden