Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zorgkantoren delen kritiek Rekenkamer op kwaliteitsplannen niet

Hester Hinloopen
Zorgkantoren zijn tevreden over de ingediende kwaliteitsplannen voor verpleeghuiszorg, blijkt uit een recent rapport van Zorgverzekeraars Nederland (ZN). De Algemene Rekenkamer beweerde onlangs dat zorginkopers te weinig informatie zouden krijgen om de kwaliteit van zorg te beoordelen.
verpleeghuiszorg
Het recente scp-rapport laat zien dat de inzet op huishoudelijke hulp ter voorkoming van verpleeghuiszorg loont.

Dit jaar heeft het ministerie van VWS 600 miljoen extra beschikbaar gesteld voor de verpleeghuiszorg. Hiervan moet 85 procent geïnvesteerd worden in nieuw personeel, en 15 procent  aan de kwaliteit van zorg. Verpleeghuiszorgaanbieders willen in 2019 in totaal 9.807 extra fte aan zorgpersoneel werven. Dat is een stijging van 9,4 procent ten opzichte van de huidige 104.130 fte. Het gaat om extra medewerkers op niveau 1 (10 procent extra), niveau 2 (15 procent extra) en niveau 3 (46 procent extra).

Verbeterslag

Volgens de Algemene Rekenkamer ontvangen zorgkantoren onvoldoende informatie om de kwaliteit van zorg te beoordelen. ZN is echter tevreden over de kwaliteitsplannen, blijkt uit het rapport dat onlangs verscheen. Wout Adema, directeur Zorg van ZN, laat weten tevreden te zijn over de ontwikkelingen die zorgaanbieders doormaken in de beschrijving van het kwaliteitsplan: ‘Er is in het algemeen een verbeterslag te zien in de beschrijving van het kwaliteitsplan. Dit geldt zowel voor de beschrijving van het proces als ook voor de inhoud. Dat helpt zorgkantoren om het goede gesprek te voeren met zorgaanbieders’. Adema benadrukt dat, naast cijfers over kwaliteit, het voor zorgkantoren juist van belang is om de dialoog met zorgaanbieders en cliënten/cliëntenraden aan te gaan: ‘Door het juiste gesprek te voeren willen zorgkantoren een hogere zorgkwaliteit stimuleren, die nadrukkelijk uitgaat van de wensen en behoeften van cliënten. De cliënttevredenheid is hierbij een belangrijke graadmeter’.

Meer reflectie, minder ’top-down’

De verbeterslag is zowel te zien in de vorm als inhoud van de plannen. Zorginkopers vinden de plannen transparanter dan vorig jaar; er is meer ruimte voor reflectie. Meer cliënten(raden) en medewerkers van zorginstellingen waren betrokken bij de verbeterplannen, oftewel: er was dit jaar veel minder sprake van een top-downbenadering. Ten slotte merken zorginkopers grote diversiteit en een verschil in de mate van concreetheid op in de plannen.

‘Inspirerende voorbeelden’

Zorginkopers zijn diverse ‘inspirerende voorbeelden’ tegengekomen in de kwaliteitsplannen, zo blijkt uit het rapport van ZN. Om de levenskwaliteit van cliënten te vergroten, zijn er bijvoorbeeld plannen voor ‘het samen koken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt’. Andere voorbeelden richten zich op het zorgaanbod, zoals ‘dagbestedingsactiviteiten gericht op mannen, omdat zij andere interesses hebben dan vrouwen’. Daarnaast worden voorbeelden genoemd betreffende de personeelssamenstelling: ‘Voor de inzet van meer toezicht op huiskamers wordt de oplossing gezocht bij een welzijnsorganisatie. Zo ontstaat er een win-winsituatie: werkloze vrouwen van 50-plus vinden weer een baan en er zijn meer medewerkers aanwezig in de huiskamer’. In een database worden alle inspirerende voorbeelden verzameld. Deze kan door zorginkopers en zorgaanbieders gebruikt worden om kennis te delen.

Aandachtspunten

Zorgkantoren zijn tevreden, maar hebben voor de zorginkoop van 2020 nog wel een aantal wensen. Zo zien zorginkopers graag dat zorgaanbieders meer aandacht hebben voor innovatie en de inzet van technologie. Ook is het opstellen van SMART-doelen een aandachtspunt: wat wil een zorgaanbieder exact met de extra activiteiten of investeringen bereiken?

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.