Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Achmea start selectieve inkoop complexe operaties

De Achmea-onderdelen Zilveren Kruis en Agis gaan vanaf 2012 geen ziekenhuiszorg meer inkopen die niet aan de normen voldoet die de verzekeraar dit jaar heeft laten vaststellen. Het gaat om acht behandelingen.
Achmea start selectieve inkoop complexe operaties

Op de site van de verzekeraar laat Achmea weten dat uiterlijk per 1 januari 2012 alle ziekenhuizen aan de kwaliteitsnormen moeten voldoen. Als dat niet lukt mogen ziekenhuizen de tekort schietende behandelingen niet langer uit voeren. Achmea gaat de normen hanteren die in januari 2011 door de Nederlandse Vereniging voor Heelkunde (NVvH) voor een achttal operaties zijn opgesteld. De normen omvatten onder andere een minimum aantal operaties dat een ziekenhuis per jaar moet doen. Het gaat om complexe operaties voor onder andere borstkanker, darmkanker, blaaskanker, slokdarmkanker, longkanker, uitzaaiingen in de lever en verwijde buikaorta.

Monitoren

“Het is goed dat de beroepsgroep normen vaststelt”, staat op de site te lezen. “Op deze manier kunnen we samen stappen zetten in het continu verbeteren van de zorg. Wij zullen deze normen ook gaan monitoren en zo nodig ziekenhuizen selectief contracteren per 2012.”

Concentratie

Met ziekenhuizen die (nog) niet aan de normen voldoen en de omliggende ziekenhuizen gaat Achmea de komende maanden bespreken welke mogelijkheden er zijn om de zorg te herschikken door samenwerkingsverbanden of het niet meer uitvoeren van deze behandeling. “Daarbij willen we zo veel mogelijk rekening houden met regionale spreiding, zodat onnodig lange reistijden worden voorkomen” aldus Roelof Konterman, voorzitter divisie Zorg van Achmea. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

NZa spoort verzekeraars aan tot selectieve zorginkoop
Chirurgen stellen volumenormen voor kankerbehandelingen
CZ contracteert blaaskaner niet meer bij ziekenhuizen
Zorgverzekeraars zetten in op concentratie oncologische zorg

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

Gerelateerde tags

6 reacties

  • no-profile-image

    Jansen

    In de USA pakken ze dat toch anders aan. Naast de Overheid zelf aldaar zijn er alternatieven. Zie ook hoe dit soort sites ook Mayo Clinic weergeven. Boeiende materie en men laat de verzekerde de vrije keuze (mits met de juiste polis)

    Facts about Quality Check® and Quality Reports®

    September 24, 2010

    The Joint Commission has a longstanding commitment to providing meaningful information about the comparative performance of accredited organizations to the public. The Quality Check® Web site, www.qualitycheck.org, launched in 1996, fulfills this commitment.
    Quality Check® Web site

    Quality Check allows consumers to:

    *
    Search for accredited and certified organizations by city and state, by name or by zip code (up to 250 miles).
    *
    Find organizations by type of service provided within a geographic area. The results can be filtered by type of provider, setting of care or patient population.
    *
    Download free hospital performance measure results by clicking on the Quality Data Download tab.
    *
    Print a list of Joint Commission certified disease-specific care and health care staffing. To access, click on the Certified Organizations tab and then select a print format.


    New in 2010

    In June, The Joint Commission categorized its performance measures into accountability and non-accountability measures. This approach places more emphasis on an organization’s performance on accountability measures — quality measures that meet four criteria (research, proximity, accuracy and adverse effects) designed to identify measures that produce the greatest positive impact on patient outcomes when hospitals demonstrate improvement. Accountability measures have already been integrated into the information reported on Quality Check™ in the National Quality Improvement Goals performance information in Quality Reports (see below).

    Starting with the March 2010 report, only accountability measures are being used to calculate the overall performance rate for each measure set. The new calculation of measures will not affect individual measure information reported on Quality Check and has a negligible impact on measure set composite information as previously calculated and reported. However, the heart failure measure set composite (overall) rate now reflects performance on only one accountability measure — ACE Inhibitor or ARB for LVSD (left ventricular systolic dysfunction).

    To learn more about accountability measures, read the June 23, 2010 issue of Joint Commission Online or the New England Journal of Medicine article, “Accountability Measures: Using Measurement to Promote Quality Improvement,” for which Mark R. Chassin, M.D., M.P.P, M.P.H., president of The Joint Commission, was the lead author.
    Quality Reports®

    Quality Reports on Joint Commission accredited and certified organizations can include the following information:

    *
    Accreditation and certification decision and the effective date of the decision. Organizations surveyed after January 1, 2009, will include program level decisions and effective dates. Organizations surveyed before January 1, 2009, will display an overall organization accreditation decision until the next on-site survey.
    *
    National Patient Safety Goal compliance (when applicable)
    *
    National Quality Improvement Goals performance (hospitals only). These goals allow hospitals to report on key quality of care indicators in the following areas: children’s asthma care, heart attack, heart failure, community acquired pneumonia, pregnancy and related conditions, surgical care improvement project for infection prevention, stroke care, venous thromboembolism, and inpatient psychiatric services. This data is updated quarterly.
    *
    Patient satisfaction data for those hospitals participating in the Hospital Consumer Assessment of Health Providers and Systems (HCAHPS) reporting. The information is updated quarterly.
    *
    Centers for Medicare & Medicaid Services mortality measures which includes individual hospital 30-day mortality rates and 30-day readmission rates for heart attack, heart failure and pneumonia.
    *
    Special quality awards including recognition such as the Eisenberg Patient Safety Award, Franklin Award, and Magnet status (awarded by the American Nurses Credentialing Center), Medal of Honor for Organ Donation and others approved by The Joint Commission Board of Commissioners.

    For more information, see the FAQs on the Quality Check Web site.

  • no-profile-image

    bezorgde

    Met een buikaorta die op knappen staat, eerst een half uur wachten tot de ambulance er is, en dan naar een ziekenhuis op 45 minuten afstand of wat wordt de norm? Met hoeveel procent zou dat extra delay de overlevingskans verlagen?

  • no-profile-image

    Margreet

    Daar gaan we weer, de zorgverzekeraar aan de macht. Ik wil zelf bepalen bij en door wie ik behandeld word, het gaat ook om VERTROUWEN. De Academische ziekenhuizen doen wel de meeste ingrepen maar hoeveel worden er door de arts ZELF uitgevoerd en hoeveel door de assistenten. Ik denk dat de perifere ziekenhuizen betere zorg leveren dan die academische. Maar de Zorgverzekeraar weet het beter, ik heb al eens eerder geschreven dat de afspraken maken met de ziekenhuizen onzinnig is zolang dezelfde operaties die hier niet meer vergoed worden omdat het quotum is overschreden in het buitenland wel grif en soms ook duurder betaald worden. Bovendien denk ik dat de patienten dan nog meer onnodig op kosten gejaagd worden, denk aan bijv. reiskosten en ook reis- en verblijfkosten van partners en/of kinderen. Zelf heb ik in Vlissingen gewoond en mijn man moest in Rotterdam behandeld worden omdat er in Vlissingen geen mogelijkheden waren voor bestraling, wat denk je dat dat gekost heeft? En i de aandacht in zo'n groot academisch ziekenhuis wat dan gespecialiseerd is beter?? Ga weg!! Meneer u gaat dood, ik begrijp dat dit geen fijn bericht is en ik laat u even alleen. Na een uur zijn we gegaan en we hebben nooit meer iemand van dat ziekenhuis gehoord of gezien. Gelukkig waren de artsen in Vlissingen wel vol begrip en die hebben er alles aan gedaan om het draaglijk te maken. Want ook hier had de zorgverzekeraar weer de macht. Vloeibare voeding?? Helaas dat vergoeden we niet, dan moet u maar in het ziekenhuis gaan liggen dan betalen we het wel. Dat dan de ligdag en de specialist ook betaald moeten worden maakt ze blijkbaar niet uit. En de ziekenhuiszorg in Zeeland is al uitgekleed, dus als ze nu ook nog gaan toewijzen waar welke behandelingen gedaan mogen worden dan vrees ik met grote vrezen voor de gezondheidszorg in Zeeland, maar ook in de rest van Nederland die niet in de Randstad wonen.

  • no-profile-image

    Bas leerink

    Verticale integratie is in Nedereland niet verboden ,maar expliciet toegestaan in de zorgverzekeringswet. En inderdaad, het gaat niet alleen om concentratie en hogere aantallen, maar ook om de betaalbaarheid van de zorg en onze premie. Een prima doel, wat goed is te verenigen met de lagere kans om minder goede zorg in een omgeving waar een ingreep vaak wordt gedaan.
    Samenwerken en verdelen tussen ziekenhuizen en klinieken kan wel, maar dan wel met de verzekeraar aan tafel! Die bewaakt dat de belangen van de premiebetalers ook goed behartigd worden.

  • no-profile-image

    Jansen

    Werken volgens eigen richtlijnen en standaarden is 1 ding. Welke uitkomsten ermee zijn behaald is een ander ding en voor welke prijs de behandeling is uitgevoerd is een derde en welk budget de Rijksoverheid ter beschikking heeft gesteld, met terugwerkende kracht, een vierde. Ziekenhuiszorg, de Tweede Lijn, is een complexe materie in dit land.

    En hoe zit het met de concurrentie? Gaan de overige verzekeraars mee in het beleid van Achmea? Ontstaan er dan niet per regio of per provincie dan geen concentratie van behandelcentra die door alle vier grote (let op PwC; er zijn 4 grote verzekeraars die 90% van de markt hebben en geen 79 zoals PwC stelt in haar rapport mbt afschaffing risico verevening)verzekeraars worden gecontracteerd? Krijg je dan geen monopolies? Wat betekent dat voor de keuzevrijheid van de verzekerde? Voor de kwaliteit? En wat gebeurt er dan volgens de economische theorie met de prijsvorming?

    Welke criteria een ziekenhuis hanteert is aan het ziekenhuis. Het is natuurlijk beter dat een beroepsvereniging de normen en standaarden vaststelt en niet de zorgverzekeraar. Die moet verzekeren (risico's omslaan)

    Het gaat om de uitkomsten en laat vervolgens de verzekerde zelf beslissen welk risico deze wenst te nemen. In de USA doet de centrale overheid alle data van ziekenhuizen en specialisten op een centrale site zetten. Open en bloot. Met de bijbehorende prijzen. Wat wil de consument nog meer?

    Kaiser Permanente heeft al uitgevonden dat het aantal operaties dat een specialist/ziekenhuis uitvoert niets zegt over de kwaliteit. Er zijn teveel variabelen. Concentratie van behandelingen maakt wel de kostprijs per ingreep goedkoper; de vaste kosten van het pand e.d. worden immers gedeeld door veel meer ingrepen.

    KP doet het voor 500.000 tot 700.000 deelnemers in haar verzekeringsgebieden Orange County en Oregon dan ook met 2 ziekenhuizen met ieder 340 bedden. Dat is nog eens concentratie. Achmea heeft nog een lange weg te gaan. KP is een soort ziekenfonds en kan alles zelf bepalen met als enige voorwaarde dat haar deelnemers de prijs en geboden kwaliteit blijven accepteren. KP is door de crisis een 400.000 deelnemers verloren. KP is immers niet de goedkoopste verzekeraar.

    Het voorbeeld van State of the Art zorg is nog immer Mayo Clinic. Concentratie en prijs gaan daar gelijk op om topkwaliteit te kunnen leveren. Zie de USA ranglijsten van topziekenhuizen.

    CZ, Menzis, UVIT (en de club kleinerer Multizorg) (let PwC weer op?) kunnen met dit Achmea contracteer beleid niet achter blijven. Maar hoe dit nu moet in de Nederlandse context blijft een van de moeilijkste puzzels op deze aardbol. Niet voor niets heeft Henk Don van de NMa de opdracht in essentie aan de politiek een ambtenarij teruggeven: willen jullie een privaat stelsel dan moeten jullie zich houden aan de EU mededingingsregels. Geen vooraf marktafbakening, geen vooraf prijsbepaling, geen vooral volume afbakeing, geen afbakening van de concurrentie e.d.

    Geen wonder dat alle overige EU landen kiezen voor het nationaal ziekenfondsmodel.

    Hoe staat het met de fusie DSW en Vlietland? Verticale integratie is in Nederland verboden, maar volgens Alain Enthoven juist een uitkomst; laat verschillende soorten aanbieders maar concurreren om de gunst van de zorgconsument; maar dan wel in volledige transparantie en daarbij moet de IGZ en ZN en NVZ hun doofpotten openen.

  • no-profile-image

    Rob

    IGZ ging toch hetzelfde doen? En wat gaat Achmea doen als de ziekenhuizen gewoon doorgaan met behandelen van Achmea verzekerden? Niet uitkeren? Dat lijkt mij niet. Dit bericht is zo vaag dat het meer op een PR-actie lijkt dan een werkelijke koerswijziging.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden