Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Koning en Van Rijn zoeken geheim van Reigershoeve

Geflankeerd door staatssecretaris Martin van Rijn bracht koning Willem-Alexander dinsdag een werkbezoek aan Reigershoeve in Heemskerk. Dit initiatief voor kleinschalige dementiezorg geldt als voorbeeld voor de hele verpleeghuiszorgsector. Of het concept van liefdevolle en mensgerichte zorg overgenomen kan worden door alle aanbieders in de sector blijft de vraag.
koning1.jpg

Stichting Reigershoeve is drie jaar geleden opgezet door gezondheidswetenschapper Dieneke Smit en haar vader, microbioloog Henk Smit. Na teleurstellende ervaringen met familieleden in de reguliere zorg wil het duo dementiezorg heel anders aanpakken. Met succes, want inmiddels heeft Reigershoeve een lange wachtlijst van gegadigden. De locatie is een prachtig omgebouwde boerderij in een idyllische omgeving, compleet met kas, ruimte voor moestuin en boerderijdieren, en biedt plaats aan 27 mensen met dementie.
De koning liet zich tijdens het bezoek informeren over de mensgerichte manier van zorgverlenen. Mensen met een kleine beurs kunnen er met een indicatie voor zware Wlz-zorg wonen, zonder extra kosten. In plaats van vaste wasbeurten en gestructureerde maaltijdmomenten worden bewoners zo vrij mogelijk gelaten om te doen wat ze willen. Er worden allerlei activiteiten georganiseerd zonder dat de organisatie overdreven zwaar leunt op vrijwilligers en mantelzorgers.

Binnen het tarief
De koning probeert tijdens het bezoek te achterhalen waarom het Reigershoeve wél lukt om binnen de grenzen van het Wlz-tarrief van alles voor elkaar te krijgen en reguliere verpleeghuisorganisaties niet. Dit blijkt een lastige vraag. Reigershoeve heeft iets meer mensen in dienst dan een regulier verpleeghuis. ‘Maar dat is alleen omdat we geld overhielden aan het Wlz-budget’, zegt Henk Smit. ‘Het kwaliteitsverschil heeft waarschijnlijk vooral te maken met de medewerkers die wij aannemen. Dat zijn stuk voor stuk bevlogen mensen die het graag anders aanpakken. Passie is essentieel en niet zozeer de kwantiteit van medewerkers.’

Het Gouden Keurmerk
Een van die personeelsleden komt tijdens het werkbezoek aan het woord en beschrijft de situatie bij haar vorige werkgever in de ouderenzorg: ‘Medewerkers wilden in de reguliere zorg ook alle aandacht aan bewoners schenken. Maar dat was eigenlijk een constante strijd tegen de managers en bestuurders. Die wilden bijvoorbeeld een Gouden Keurmerk halen en dan moest er ineens van alles. Dingen die bewoners niet wilden. Uiteindelijk ben ik daarom gestopt en bij Reigershoeve begonnen. Hier kan ik op eigen initiatief dingen proberen voor mensen, zonder dat er eerst urenlang over vergaderd wordt. De lijntjes zijn kort.’

Passie is de succesfactor
Na gesprekken met cliënten en mantelzorgers praten Van Rijn en de koning verder over het dilemma van kwaliteit in de verpleeghuiszorg. Onder andere WimJan Egberts van Zorgbalans en Jan Hamers van Maastricht University schuiven aan. Die laatste zegt: ‘Alleen meer handen aan het bed is niet het tovermiddel voor betere zorg. We kunnen het concept van Reigershoeve niet overal kopiëren in de verwachting dat het een succes wordt. De succesfactor ligt bij de passie van mensen zelf en de mate van leiderschap binnen alle lagen van een organisatie.’

Dossier Ouderenzorg
In het dossier ouderenzorg draait het om langer thuis wonen, verpleeghuizen en gezond blijven.

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden