Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘Een nieuw kwaliteitskader: durven we het oude los te laten?’

Iedereen is het erover eens: we willen dat het in de ouderenzorg draait om de cliënt en zijn behoeftes. Dat geldt ook voor de manier waarop we naar de kwaliteit van zorg kijken. We zijn het er ook over eens dat we de afgelopen jaren te ver zijn afgedwaald; de zorg bezwijkt aan regels, afvinklijstjes en protocollen.
jandevries400.jpg

We zijn daarin van mensen naar systemen gegaan. Dit kwaliteitsdenken schuurt met de dagelijkse praktijk van de zorg bij onze leden. Het is ook in dit opzicht tijd voor een keerpunt in de ouderenzorg. Daarom is het afgelopen jaar in het kader van het project Waardigheid en Trots hard gewerkt aan een nieuw kwaliteitskader. Met dit nieuwe kwaliteitskader moet de focus op kwaliteit weer komen te liggen waar het hoort. Bij de professional en de cliënt. Daar wordt immers de kwaliteit gemaakt en ervaren. Niet langer moeten afvinklijstjes bepalend zijn, maar het gesprek over kwaliteit met cliënten en hun familie. Zorgorganisaties zijn ondersteunend om dat mogelijk te maken door hier de goede voorwaarden voor te scheppen.

Oude systeem
Met andere woorden: met het nieuwe kwaliteitskader willen we de kwaliteit van zorg daadwerkelijk beter maken voor de cliënt. Zoals het hoort. Er wordt nog geschaafd aan de tekst en inhoud van het nieuwe kwaliteitskader. Een kader dat ook leidend kan zijn voor de inkoop en het toezicht. De vraag is of cliënten en professionals dat wordt gegund. Vanuit de systeemwereld komen terughoudende reacties. De vraag is nu: durven we echt voor betere zorg voor de cliënt te gaan en het oude systeem los te laten? Of grijpen we terug op het oude vertrouwde, vanuit de illusie dat we kwaliteit realiseren door checklists en indicatoren?

Aanspreekbaar
Voor onze leden is dat geen vraag. Het gesprek over de kwaliteit van zorg moet allereerst in hun zorgorganisatie worden gevoerd; tussen cliënten, familieleden en zorgprofessionals. Daarbij wordt vastgelegd wat er werkelijk toe doet, wat nodig is voor het borgen van de basisveiligheid en wat leidt tot verbeteringen. Uiteraard zijn zorgorganisaties daarover open en op aanspreekbaar.

Jan de Vries, algemeen directeur branchevereniging ActiZ

Dossier Ouderenzorg
In het dossier ouderenzorg draait het om langer thuis wonen, verpleeghuizen en gezond blijven.

Jan de Vries

2 reacties

  • Jan Vorstenbosch

    Een logisch pleidooi van de heer De Vries! Het is ook een kwestie van vertrouwen durven geven vanuit de zorgkantoren en IGZ aan de professionals en aan de cliënten. Ook dat is kwaliteit!

  • Mouton

    Terug naar de tijd van voor de APK? Voor de kwaliteitssystemen? Zonder maatstaven? Tja.





















Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden