Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

HR-afdelingen ontevreden over software

Een verrassend grote minderheid van de HR-afdelingen bij zorginstellingen is ontevreden over het softwarepakket dat ze het meest gebruiken. Dat blijkt uit een enquête van Zorgvisie en P&Oactueel onder medewerkers van zorginstellingen. Bijna 20 procent van de geënquêteerden geeft aan ontevreden te zijn over de prestaties van het pakket en de ondersteuning vanuit de leverancier.
HR-afdelingen ontevreden over software
Foto: Arno Massee

De respondenten geven als belangrijkste ergernissen aan dat verwachtingen niet worden waargemaakt, dat de software niet gebruiksvriendelijk is, dat de interfaces met andere systemen niet functioneren, dat er te veel bugs zijn bij de oplevering en dat de ondersteuning bij de implementatie onvolledig is.

Beslissing

Opvallend is verder dat zorginstellingen er gemiddeld zeven maanden over doen om een beslissing te nemen over de aanschaf van een nieuw softwarepakket. 'En daarbij is er geen relatie met de omvang van het bedrijf. Kleine en grote bedrijven doen even lang over het beslissingsproces', aldus onderzoeker Paul van der Meer van bureau Tera Knowledge, die de resultaten heeft geanalyseerd. In ongeveer eenderde van de gevallen doen instellingen er gemiddeld 2,5 jaar over om een nieuw pakket uit te kiezen.

Tegenstrijdige belangen

De selectie van een nieuw pakket wordt bemoeilijkt door tegenstrijdige belangen tussen afdelingen. Eenderde van de ondervraagden noemt dit als complicerende factor. Ook moeilijk te becijferen baten (25 procent) en beperkte financiële middelen (17 procent) worden genoemd. De grootste vrees bij de aanschaf is een langdurig implementatietraject. Een op de vijf van de geënquêteerden geeft dat aan, op korte afstand gevolgd door 'gebrekkig intern projectmanagement'. Als het zover is dat een nieuw HR-softwarepakket wordt ingevoerd, dan zorgt in meer dan 40 procent van de gevallen de cultuur van de eigen organisatie voor weerstand. Op de tweede plaats komt de onwil om werkprocessen aan te passen.

HR-software

De meeste zorginstellingen hebben gekozen voor HR-software die voor verschillende doeleinden kan worden ingezet: van salarisadministratie tot en met roosterplanning. Employee self service (ESS) is in bijna 20 procent van de gevallen mogelijk.

Het onderzoek van Zorgvisie en P&Oactueel is een indicatief onderzoek dat belangrijke trends bij gebruikers van HR-software in kaart heeft gebracht. Het is uitgevoerd via een online enquête.

Gerelateerde tags

7 reacties

  • N. Huitema

    @adje rem; volgens mij is hier sprake van een fout in de tekst en had er meerderheid moeten staan, daar doelde ik op. Mijn reactie was verder niet inhoudelijk, maar dat leek me, eerlijk gezegd, ook wel duidelijk.

  • Amiz Delft

    De enige oplossing zijn open source basissystemen. Daar bovenop slimme zorgverleners pakketten. Met de overheid als eigenaar. De commercie werkt hier niet. Behalve de enorme aanschafkosten, is het weglekken van tijd en het opkomen van constante ergernis een veelvoud van kosten en verspilling. Ik schat een dikke anderhalve miljard. En het gaat maar door. Kappen nou.

  • Jan C

    Je kunt natuurlijk ook een pakket op drie plaatsen in het land gedurende een half jaar heel, heel goed uittesten, voordat je voor een hele reeks HR instellingen zo'n pakket aanschaft.
    Maar ja, waarom zou je dat doen. De bodemloze geldput van de zorg betaalt alles, zonder blikken of blozen. Schippers komt in een leuk jurkje het pakket lanceren, gaat aanzitten aan een copuleus diner en klaar is kees.
    Pakket niet goed, slechte HR uitvoering, weer nieuwe pakketten: DE ZORG (ik bedoel de burger) BETAALT.
    Droom maar lekker door.

  • adje rem

    Tja N.Huitema . DUS is het dan goed??? Ooit gehoord van de zwijgende , vaak ongeïnteresseerde ...,meningloze ...meerderheid ? In regeltjesland overleven de meeste mensen verkeersdeelname . Dus is het zeer veilig ? ?

  • adje rem

    En VWS maar beweren dat het epd of lsp zo efficiënt en onmisbaar is en zal zijn . Hoe kwetsbaar de digitale sector is bewijzen de aanvallen op de banken . God en het gezond verstand hebben regeltjesland verlaten. Wij hijsen koning protocol wel op het schild en gaan dansen om de softwarekalveren . Heerlijk al die veranderingen , sorry transities.

  • N. Huitema

    Als 'een verrassend grote minderheid ontevreden is', dan is de meerderheid toch tevreden?

  • FransV

    Het verbaast me juist dat het aantal ontevredenen niet nog hoger is. Softwareleveranciers slagen er nog steeds niet goed in om wensen van gebruikers te verzamelen en te vertalen naar gebruikersvriendelijke pakketten. In deze branche worden er nauwelijks standaarden in de user interface gehanteerd en als ze er in de loop van de tijd wel zijn ingeslopen, zijn er blijkbaar leveranciers die het chique vinden om hiervan af te wijken en bijvoorbeeld een start- of inlogknop rechtsboven in het scherm te zetten en niet op de gebruikelijke plek, meteen (rechts)onder de inlogvelden.
    Een systeem vrij van bugs op te leveren blijkt onmogelijk te zijn, dat moeten we accepteren. Maar laat de leveranciers dan tenminste ook de eindgebruikers inzetten voor het testen en hun bevindingen verwerken, zodat er voor gebruikers logische benamingen, veld invoer-conventies, posities van standaard velden en knoppen en volgorde van schermen worden gebruikt.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden