Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Administratie kost kwart tijd van zorgpersoneel

Zorgpersoneel in de care besteedt gemiddeld 25 procent van de werktijd aan papierwerk. Zelf vinden medewerkers in de uitvoering 15 procent acceptabel. Dat blijkt uit een enquête van Berenschot onder 2200 medewerkers in de care.
Administratie_Fotolia_82838733_Subscription_450.jpg
Foto: Fotolia

Het onderzoek van Berenschot richt zich op de administratieve belasting van zorgpersoneel in het primaire proces in de langdurige zorg. Aan de enquête hebben 2200 mensen meegedaan die werken in de verpleging en verzorging, de gehandicaptenzorg en de geestelijke gezondheidszorg. Het gaat voornamelijk om verzorgenden en verpleegkundigen. Andere functies zijn begeleiders in de dagbesteding en behandelaars, zoals logopedisten, fysiotherapeuten, ergotherapeuten en verpleeghuisartsen. Ze besteden gemiddeld 25 procent van hun tijd aan papierwerk, zoals het bijhouden van het cliëntendossier, het opstellen van rapportages en de correspondentie met familie. Ze geven aan dat 15 procent een acceptabel percentage zou zijn. Tussen de verschillende sectoren zitten nauwelijks verschillen in de tijd die zorgmedewerkers kwijt zijn aan administratie.

Ervaren lastendruk
Medewerkers begrijpen best dat administratie nodig is, maar ervaren dit als belastend als het doel onduidelijk is of het proces inefficiënt is. Negentig procent ervaart de administratieve taken als belastend. Binnen de ggz is dat percentage zelfs 96 procent, tegen 82 procent in de ouderenzorg en 85 procent in de gehandicaptenzorg. Dat de ervaren belasting in de ggz hoger is, komt volgens Berenschot vermoedelijk doordat in die sector de doorloop van cliënten veel sneller is, waardoor het bijhouden van het cliëntendossier arbeidsintensiever is.

Administratie kost vijf miljard euro
Berenschot heeft berekend dat 25 procent van de werktijd voor de hele sector neerkomt op vijf miljard euro of 100.000 medewerkers. Als care-instellingen erin zouden slagen de administratieve belasting naar 15 procent te brengen, zou dit twee miljard euro aan besparingen opleveren. Dat komt neer op 40.000 meer fte’s in de directe zorgverlening. Opvallend is dat naarmate mensen meer uren werken, ze meer tijd kwijt zijn aan administratie en dat ook als meer belastend ervaren. Medewerkers met een contract van 36 uur besteden 33 procent van hun tijd aan administratie. Bij degenen met een contract van 8 uur is dat 15 procent. ‘Naarmate mensen meer uren maken, krijgen ze meer coördinerende en administratieve taken’, licht Berenschot-onderzoeker Marvin Hanekamp toe.

Elektronisch cliëntendossier kost veel tijd
Zorgmedewerkers zijn het meeste tijd kwijt aan het bijhouden van het elektronisch cliëntendossier (ecd). Andere tijdrovende taken zijn overleg, overdracht, rapportages en evaluaties opstellen, correspondentie met cliënten en familie en het plannen en roosteren. Dit zijn volgens Hanekamp allemaal zaken die zorgaanbieders deels zelf in de hand hebben. ‘Het is vooral een kwestie van slim organiseren. Zorgaanbieders doen er goed aan te kijken naar de noodzaak en omvang van registraties en de manier waarop ze dat hebben geregeld. In het ecd wordt bijvoorbeeld vaak meer geregistreerd dan verplicht is. Bovendien is er sprake van dubbele en onnodige invoer.’

Betere ict scheelt
De enquête bood ook de ruimte voor suggesties voor verbeteringen. De meeste aanbevelingen liggen op het gebied van betere ict: snellere en stabielere applicaties, meer gebruik van mobiele apparatuur en betere koppelingen tussen applicaties om dubbele invoer te voorkomen. Andere voorbeelden zijn slimmer roosteren, eenvoudiger onkosten declareren en alleen registreren wat echt nodig is.

Gerelateerde tags

2 reacties

  • Esther Nieuwenhuizen

    Ook Novire pleegt innovatie door het kernproces opnieuw vanuit de klant op te bouwen en die op praktische wijze te bundelen in een leer- en werkomgeving, die verbindend werkt met andere systemen (ECD) en of inzetbaar is als totaaloplossing.

    Als kenniscentrum haalt Novire veel dubbelingen weg, en laat administratie zoveel mogelijk wegvallen tegen methodisch werken.

    Het afnemen en de op maat inrichting van de flexibele leer- en werkomgeving neemt een enorme vlucht bij zowel zorg- welzijns- en onderwijsinstellingen (waaronder de ROC's).
    Studenten niveau 3 en 4 hebben in ieder geval geen enkele moeite met de ICT!

  • Hans ter Brake

    Wij zien dat care-organisaties zich toenemend richten op het vereenvoudigen van processen en administratieve lasten, met als vertrekpunt: client centraal/gericht. Deze presentatie geeft recente voorbeelden: https://www.slideshare.net/HansterBrake/unit4-healthcare-10-zorgorganisaties-aan-het-woord?from_m_app=ios. Of zoek binnen slideshare met "unit4".

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden