Aan de slag met communicatie & marketing? Vijf tips

De calculerende zorgconsument, patiënt in de regie, personeelstekorten en kostenbeheersing maken dat communicatie & marketing in zorg en welzijn steeds belangrijker worden. De onderlinge concurrentie neemt toe. Profileren wordt prioriteit. Maar waar moet u daarbij op letten? De Communicatie Kliniek, een full service communicatie-, branding- en designbureau gespecialiseerd in zorg & welzijn, heeft een aantal aandachtspunten voor u op een rijtje gezet.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Kies voor specialisten

Als u met een marketing & communicatie-bureau in zee gaat, let er dan op of ze ervaring hebben in de zorg. Communicatie ontwikkelen voor een accountantskantoor of wasmiddelen is echt iets anders dan voor een zorginstelling. De zorg is een specifieke branche met een eigen cultuur. Dat vraagt om specialisten die de cultuur in zorg en welzijn begrijpen en de vertaalslag van buiten naar binnen kunnen maken en vice versa.

Begin met een thema

Het gaat er niet om wat ú aanbiedt, het gaat erom wat anderen daarvan vinden. En dat kunt u beïnvloeden. Door te formuleren hoe u wilt dat er over uw product of dienst gedacht wordt (uiteraard gefundeerd op een intern breed gedragen visie). Als het goed is, maakt uw communicatie-bureau daar één kapstokgedachte van, een onderscheidend thema waaraan al uw communicatie aan opgehangen wordt. Vaak is dat één simpel regeltje dat alles zegt over uw organisatie of diensten. U kent ze wel, die zinnetjes: Audi – Voorsprong door techniek. Interpolis – Glashelder. HEMA – De normaalste zaak van de wereld. Probeer uw thema eens zelf in één simpel zinnetje onder woorden te brengen. Leuk én lastig. Maar het dwingt tot keuzes waardoor u dichtbij de essentie van uw instelling komt. En vanuit die essentie worden communicatie en marketing verder uitgebouwd.
Als voorbeeld hieronder een aantal thema’s ontwikkeld door De Communicatie Kliniek:

Voor het Erasmus MC:
De patiënt prominent
Voor De Zellingen:
Zorg op z’n zorgzaamst
Voor fondswerving ten behoeve van de Daniel den Hoed kliniek (de teller staat inmiddels op 4 miljoen euro):
Maak kanker kansloos
Voor ziekenhuis Bronovo:
Hoffelijke zorg
Voor psychogeriatrische instelling Nebo:
Vandaag heeft waarde
Voor de Week van Zorg en Welzijn:
Maak kennis met kunde

Stijl van het huis

Huisstijl gaat veel verder dan alleen briefpapier en een visitekaartje. Het is de stijl van het huis. En dat mag u gerust letterlijk nemen. Het totaal van binnenkant en buitenkant, van kleurgebruik tot bewegwijzering straalt de merkpersoonlijkheid van uw instelling uit. Daar ligt een kans die u niet voorbij moet laten gaan. Voor het nieuwe Holland Protonen Therapie Centrum in Delft is bijvoorbeeld een huisstijl ontwikkeld waar de bewegwijzering en inrichting bij betrokken zijn. Zo kom je niet alleen binnen bij een instelling, maar bij een merk met een eigen stijl.

Leren van de concurrentie

Verzamel zo veel mogelijk communicatiemiddelen van uw concurrenten. Het liefst de organisaties waar u zich aan wilt spiegelen. Ga er kijken. Dat geeft niet alleen een breed beeld van uw branche, maar ook inzicht in vlakken waarop u zich ten aanzien van hen kunt onderscheiden.

Leren van uw medewerkers

De inspanningen van een zorg- of welzijnsinstelling worden geleverd door iedereen die er werkt. Zij zíjn uw merk. Het verdient dan ook aanbeveling om al uw medewerkers in het proces mee te nemen. Dat zorgt voor betrokkenheid en draagvlak. En niet zelden krijgt u feedback uit onverwachte hoek. Doe er vooral wat mee. Dat kan helpen om uw communicatie nog sterker te maken.

Wilt u meer weten over communicatie & marketing in de zorg? Neem dan gerust contact op met De Communicatie Kliniek voor een vrijblijvende kennismaking.

Deze rubriek is geschreven door een partner van Zorgvisie en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.