Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

‘Aanbesteden in de Wmo is niet nodig’

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
De brief van de Europese Commissie over de Wmo biedt gemeenten voldoende ruimte om af te zien van een openbare aanbesteding. Dat hebben aanbestedingsdeskundigen gezegd tegen Zorgvisie.
‘Aanbesteden in de Wmo is niet nodig’

Ambtenaren van de Europese Commissie (EC) stuurden minister Klink van VWS vorige week een brief over de aanbestedingsplicht in de Wmo. Voormalig staatssecretaris Bussemaker had daar om gevraagd naar aanleiding van de initiatiefwet van SP-Kamerlid Agnes Kant. Met het wetsvoorstel wil de SP het aanbesteden uitbannen uit de Wmo.

EC: aanbestedingsplicht in Wmo

Volgens de EC bestaat er vrijwel altijd een aanbestedingsplicht. Het gros van de huishoudelijke hulp is volgens definities van de Europese aanbestedingsregels schoonmaakwerk en valt daarom onder zogeheten 2A-diensten, waarvoor een strikt aanbestedingsregime geldt. Alleen 2B-diensten, medische en maatschappelijke zorg, zijn vrijgesteld van aanbestedingsplicht. Maar daarvoor geldt vrijwel altijd een grensoverschrijdend belang – gezien de nabijheid van België en Duitsland en de economische waarde van opdrachten – waardoor er weer een plicht tot aanbesteden geldt, concludeert minister Klink op basis van de EC-brief.

Aanbesteden overbodig

Maar Nederlandse aanbestedingsexperts lezen de EC-brief anders. “De brief bevat eigenlijk niet zo veel nieuws”, stelt Jan Telgen, hoogleraar inkoopmanagement voor de publieke sector. “De zogeheten 2B-procedure geeft gemeenten dezelfde vrijheid als niet aanbesteden. Door zelf te sleutelen aan definities kunnen gemeenten het schoonmaakwerk integreren met maatschappelijke en welzijnsfuncties, wat 2B-diensten zijn.”

‘EC-brief onder de maat’

Aanbestedingsjurist Tim Robbe vindt de brief van de Europese ambtenaren zwaar onder de maat. “De ambtenaren stellen ten onrechte dat objectief is vast te stellen dat huishoudelijke hulp in de meeste gevallen een 2A-dienst is. Ze hebben geen idee wat thuiszorg is en zouden eens een dagje moeten meelopen. Thuiszorg is zorg en daarom een 2B-dienst.”

Geen grensoverschrijdend belang

Verder bestrijdt Robbe het grensoverschrijdend belang. “Ik heb aanbestedingen begeleid dicht bij de grens met een economische waarde van honderden miljoenen euro’s waar geen enkele buitenlandse aanbieder interesse voor toonde. Uit de jurisprudentie van het Europese Hof blijkt dat er geen grensoverschrijdend belang is als activiteiten zich binnen één lidstaat afspelen.” (Zorgvisie – Bart Kiers)

Lees ook:

EC: gemeenten moeten aanbesteden

Gemeenten mogen Wmo ‘light’ aanbesteden

Zorgvisie nieuwsbrief

Word nu abonnee van Zorgvisie en lees andere en meer uitgebreide reacties van deskundigen in de papieren Zorgvisie nieuwsbrief 18/19 die op 14 mei is verschenen.

1 REACTIE

  1. Aanbesteden, het wordt bijna een modewoord. Wat kost dat niet allemaal, hoeveel geld wordt hiermee over de balk gegooid.
    Als het geld van het hele aanbestedingscircus naar uren zorg voor de cliënten zou gaan zijn we beter af.
    Wanneer de gemeente een goed contract heeft met een zorgaanbieder en de klanten zijn tevreden moet dat het uitganspunt zijn om met elkaar door te gaan.
    We hebben alle ellende van de aanbesteding gezien. De ene aanbieder gaat op de fles, de andere aanbieder neemt de medwerkers over, klanten weten niet meer waar ze aan toe zijn.
    Marktwerking en aanbesteding, toverwoorden voor zaken waar niet over te toveren valt.
    Dus stoppen met controlezucht, want dat is de aanbesteding in feite.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.