De staatssecretaris roept aanbieders op om regels te melden die ‘kwaliteits- of doelmatigheidsverbetering in de weg staan en die leiden tot onnodige bureaucratie in de zorg’. De staatssecretaris belooft kritisch naar de aangewezen regels te zullen kijken en te schrappen of te vereenvoudigen waar nodig. Het experiment zal twee jaar gaan lopen en in deze periode zal zoveel mogelijk beleid worden aangepast. VWS hanteert in dit experiment het principe van ‘high trust, high penalty’. Aanbieders krijgen veel vertrouwen van de staat, maar als zij dit vertrouwen beschamen staan daar zware straffen tegenover. Als na de periode van twee jaar blijkt dat dit systeem goed werkt, zal de werkwijze van ‘high trust, high penalty’ in heel het land worden ingevoerd. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)
Lees meer:
Ombudsman hekelt zorgbureaucratie in jaarverslag
‘Bureaucratie gehandicaptenzorg is tranendal’
Ggz-personeel veel tijd kwijt aan administratie en bureaucratie
Overhead jaagt kosten ketenzorg op
Die onnodige burocratie brengt nb alleen een hele hoop, en daarmee geld met zich mee?
Breng de mens verantwoordelijkheid bij, dat schiet teneminste op!
High trust? Waarom geldt dit principe wel voor marktgerichte zorgondernemingen, waarvan de bestuurders vaak immoreel hoge salarissen genieten, en niet voor pgb-houders, waarvan voor het overgrote merendeel het pgb-geld een existentiële voorwaarde is?
Omdat hen vertrouwen wordt ontzegd, wordt het hele systeem maar opgedoekt, met grote individuele en maatschappelijke gevolgen.
Het is een typische management-houding om vanuit een machtspositie te bepalen wie wel betrouwbaar is en wie niet. Daarom wordt ook een engelse term gebruikt: het is een technische benadering, los van mensen.
Eindelijk!
Waar kan ik de meldingen heen sturen? Ik heb wel wat leesvoer voor haar, heeft ze tijdens de vakantie genoeg te doen.
Het is inderdaad hoog tijd dat de bureaucratie in de zorg wordt aangepakt. Die leidt immers tot inefficientie, hoge kosten, gedemotiveerd personeel en een focus van de organisatie op regels en procedures ipv op zorg. Het aangekondigde experiment, inclusief ongetwijfeld hoge programmakosten, lijkt dus nuttig maar is overbodig. We hebben immers al bijna 10 jaar praktijkervaring met regelarme zorg, in de PGB gefinancierde zorg.
Het lijkt mij veel sneller, slimmer en goedkoper om uit deze schat aan praktijkvoorbeelden de best practices te identificeren en te onderzoeken wat hier de daadwerkelijke succesfactoren zijn. Bundel die in nieuw beleid en we hebben een echte kwaliteitsimpuls langdurige zorg gerealiseerd.
Overhead en inefficiency in de zorg komen vaak voort uit een soort ingebakken mentaliteit in veel instellingen om zaken nodeloos complex te maken waar een simpele oplossing mogelijk is. Ook de voorgestelde aanpak van dit probleem, middels dit experiment, is mijns inziens nodeloos ingewikkeld, waar de nodige praktijkervaringen rijk geschakeerd simpel voor het oprapen liggen.
Soms denk ik dat we het nooit zullen leren.
Mark van Barschot
Branchevereniging Kleinschalige Zorg