AI in de preventieve gezondheidszorg vergt lange adem
Tea Keijl
Kunstmatige intelligentie kan helpen om ziekten te voorkomen of in een vroeg stadium te ontdekken. Dat kan zorgkosten besparen, en daarmee is het een interessant speelveld voor commerciële partijen. Al moeten die wel een lange adem hebben, zoals blijkt in dit laatste deel van een driedelige serie.
Met behulp van AI valt via data uit sensoren in huis bijvoorbeeld te voorspellen dat de kans op een ziekenhuisopname als gevolg van een val voor mevrouw Jansen tachtig procent is. (Foto: MartinPrescott/Getty Images/
Drie miljoen metingen -en dagelijks oplopend- geeft de teller aan van de ‘corona check’ van OLVG en IT-leverancier Luscii. In combinatie met een digitale beslisboom en een medisch regieteam op afstand heeft de app het klassieke triagesysteem in no time op zijn kop gezet. OLVG-topman Maurice van den Bosch durft nog een stap verder te gaan: 'Digitale technologie aan de voorkant en medische experts die met koptelefoon achter een scherm zitten, eigenlijk is dit het ziekenhuis van de toekomst.'
De Patiënt Journey App is uitgebreid met een speciaal zorgpad voor corona met als doel zorgaanbieders te ontlasten. Bovendien is de app gekoppeld aan de OLVG corona check, die steeds verder wordt opgeschaald.
Patiënten en cliënten zijn dankzij technologie in staat om regie te nemen over hun gezondheid. Zelfmanagement staat bij zorginstellingen hoog op de agenda. Andere thema’s zijn bijvoorbeeld implementatie en bekostiging, videocontact met thuiszorgmedewerkers, telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen, preventie met behulp van technologie maar ook hoe zorgpersoneel werkt met e-health.