Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties13

‘Arts mag vragen om boerka af te zetten’

Mark van Dorresteijn
Artsen mogen vragen om een boerka in de spreekkamer af te zetten. Dat stelt Paul Rijksen, algemeen directeur van de artsenorganisatie KNMG in een reactie op een incident in een Utrechtse huisartsenpost.
‘Arts mag vragen om boerka af te zetten’

Een huisarts weigerde om een vrouw in de spreekkamer toe te laten omdat zij een boerka droeg. De 23-jarige vrouw kwam met haar echtgenoot en drie maanden oude zoontje vanwege diens diarree en niet drinken.

Communicatie essentieel

“Voor een goede behandeling van een patiënt is communicatie essentieel”, zegt Rijksen tegen Zorgvisie. “Daarom mogen alle arts, van bedrijfsarts tot medisch specialist, in spreekkamer vragen om de boerka af te zetten. Het gaat mij er niet om of het nou een boerka, integraalhelm, bivakmuts of spiegelende zonnebril is. Alles wat de communicatie kan belemmeren kan schadelijk zijn voor de patiënt. Het contact staat primair.”

Toelaten tot spreekkamer

De arts had haar echter wel moeten toelaten tot de spreekkamer om in die beslotenheid de moeder te kunnen uitleggen dat het ook in het belang van het kind zou zijn om de boerka af te zetten. Bij zo’n jong kind zijn vooral de moeder en de vader verantwoordelijk. De ongerustheid is soms letterlijk van het gezicht af te lezen en dat kan de arts helpen.” (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn)

Lees ook:

Moslima dient klacht in tegen arts om boerka

Patiënt betaalt zelf voor weigeren arts

Zorgvisie magazine

Behoefte aan meer verdieping? Word nu abonnee van Zorgvisie.

13 REACTIES

  1. Langzaam maar zeker worden ónze regels en gewoonten omgebogen naar islamitische.We hebben ons maar te schikken anders komt de rechter er aan te pas.Als mensen met oosterse achtergrond gebruik willen maken van ónze voorzieningen dan is het m.i. normaal dat ze zich schikken in ónze tradities,gewoonten en regels.
    Wij gaan toch ook niet in Volendam-costuum in Arabische landen rondlopen? Of beter: in nonnenkleding of priestergewaad naar een moslim-arts lijkt me ook riskant, christenen moeten dáár vooral niet opvallen.

  2. Lees alle reacties
  3. Wanneer leren die mensen nou eens dat we hier andere regels hebben. Ik moet me overal kunnen identificeren. Als ik in andere landen ben moet ik mij ook aanpassen. Hier gaat het niet om religie maar om fatsoensnormen. Zucht!! Toch niet normaal dat je tegen een doek moet praten. Ik geef die arts gelijk. En ik discrimineer niet. Als ik in hun land met schoenen in zo’n gebedsruimte ga omdat wij dat soort dingen niet kennen dan moet je zien wat er gebeurd.Wij moeten de gebruiken van andere landen respecteren dus zij hier ook.We moeten es ophouden met die super tolerantie. Dat gebeurt verder nergens. En natuurlijk is dat kindje de dupe geworden wat op zich heel erg is want die kan geen keuzes maken maar de eerstverantwoordeljke, dus de moeder, heeft zich daar ook niet druk over gemaakt die kon ZELFS voor haar baby de principes niet opzij zetten.

  4. Pardon…maar wie zijn jullie om te denken dat deze mevrouw er op uit was om te provoceren? We kunnen heel wat aflezen aan de lichaamshouding van een ander, maar zien/weten wat een ander denkt…kunnen we gewoon niet. Mijn advies is dan ook om te zwijgen! Op deze manier ontstaat er steeds meer onbegrip onder mekaar. Deze mevrouw bracht een bezoek aan de huisarts omwille van haar kindje…en die is belangrijker dan zijn mama die een boerka op heeft…of zie ik dat nou verkeerd? Bij deze wil ik ook meteen even duidelijk maken dat ik een ieder in zijn waarde laat ongeacht het feit dat ik het niet eens ben met en aantal geplaatste reacties. Maar het goede is…dat we er tenminste op een normale manier over kunnen discussieren.
    Have a blessed 2010…..

  5. Ben het eens met Wiet hier boven mij. Verder denk ik ook dat dit een actie van de vrouw was om te provoceren. Lekker makkelijk dan om de arts de schuld te geven. Blijkbaar ziet deze vrouw haar baby als levende inzet voor haar gesluierde (protest)overtuiging.

  6. Bijna goed. Het gaat erom dat de inwoner van de boerka zichzelf identificeert. Doet hij/zij dat niet, dan is niet bekend wat zijn/haar relatie tot het kind is. Dan geldt de medische geheimhoudingsplicht voor de arts naar derden en moet de toegang voor de boerka ontzegd worden.

  7. het probleem was natuurlijk dat het hier niet ging om de vrouw als patiënt, maar als relatie van de patiënt (een kind!). uit de berichtgeving is mij niet duidelijk geworden of het om de reguliere arts van het kind en/of de moeder ging of om een vervanger. dat laatste lijkt echter gezien de periode alleszins waarschijnlijk.
    vast staat natuurlijk dat het communicatieprobleem tussen de arts en de moeder de behandeling van de patiënt, het kind, niet in de weg mag staan. maar ook daarover is de berichtgeving onduidelijk.

  8. Het aantal boerka-dragenden in Nederland is verwaarloosbaar. In tegenstelling tot de chador is bij de boerka het gezicht volledig bedekt of besluierd. Ik ben geneigd te denken dat deze moslima doelbewust heeft willen provoceren. Immers, bij een vrouwelijke arts of überhaupt bij vrouwen onder elkaar, mag de boerka af. In een stad als Utrecht zijn m.i. voldoende vrouwelijke artsen beschikbaar om een dergelijke ‘schijnvertoning’ te voorkomen. De betreffende ‘mevrouw moslima’ blijkt uitstekend de weg te kennen in juridisch Nederland. Zij weet dan ook dat zij ook voor haar paspoortfoto de boerka af moet zetten.

  9. Wat een non-issue!!! Het dragen van een boerka is in dit geval helemaal niet relevant. Als een zieke baby bij de dokter komt is het voor de hand liggend dat de dokter de baby onderzoekt, ongeacht hoe de moeder er bij loopt. Wat een onverantwoordelijk gedrag van deze arts. Je zal als kind maar ziek zijn en niet geholpen omdat de arts iets heeft tegen boerkas.

  10. Arts mag vragen om boerka af te zetten, maar mag nooit een behandeling weigeren. Dat is hij/zij verplicht aan beroepseed en allerlei wetten. Interessant is hoe er een dusdanige situatie in de praktijk kan ontstaan dat de vrouw ook de boerka mag of kan afzetten.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.