‘Bekostiging beloont betere zorg niet’

[Verdieping] Ziekenhuizen die zwaar inzetten op verbetering van zorg lopen inkomsten mis. Als de bestuurlijke randvoorwaarden kwaliteitsverbetering steunen, is het rendement voor patiënten groter, vindt Dennis van Veghel van Meetbaar beter.
DennisvanVeghel_Reed_KoosGroenewold.jpeg
Foto: Reed/Koos Groenewold

Meetbaar beter is een initiatief van cardiologen en thoraxchirurgen om de zorg te verbeteren. Maar de artsen kunnen het niet alleen. ‘De bestuurlijke omgeving beweegt onvoldoende mee’, zegt Dennis van Veghel, programmadirecteur van Meetbaar beter. Hij overhandigt daarom vandaag 22 november 2016 een petitie aan de Tweede Kamerleden, namens Meetbaar beter. Het doel is om de randvoorwaarden voor kwaliteitsverbetering op de politieke agenda te krijgen. ‘Als we betere uitkomsten voor patiënten willen tegen lagere kosten, dan zou het goed zijn als de bestuurlijke en organisatorische omgeving verandert. De toegevoegde waarde van behandelingen zou daarin centraal moeten staan.’

Minder heropnames, minder inkomsten
Dat dit nog lang niet altijd het geval is, legt Van Veghel uit aan de hand van enkele voorbeelden. Ziekenhuizen die zwaar inzetten op kwaliteitsverbeteringen, hebben minder heroperaties en heropnames. Ze doen het immers vaker in een keer goed, ze maken minder fouten. Maar de ziekenhuisbekostiging is nog steeds gebaseerd op het aantal verrichtingen. Hoe minder verrichtingen, hoe minder inkomsten. Ziekenhuizen en artsen die verbeteren, verliezen dus inkomsten.

Grote volumes botst met ziekenhuisbudget
Een ander punt dat volgens Van Veghel in de nabije toekomst gaat spelen is ziekenhuizen die uitblinken op een bepaald type operaties. Die zullen meer patiënten aantrekken. Maar de bekostiging op ziekenhuisniveau gaat nog steeds via een min of meer vast budget. Als dat wordt overschreden, ontstaat er een probleem met de zorgverzekeraar. ‘De Martini Klinik in Hamburg laat excellente uitkomsten zien op het gebied van prostaatkanker. Zij trekken daardoor grote aantallen patiënten naar zich toe uit heel Duitsland. Dat kan in de Nederlandse context nog niet.’

Ketenzorg kan beter
Verder kan de ketenzorg rond patiënten volgens Van Veghel beter. ‘Je ziet dat vrijwel elk ziekenhuis zich focust op de eigen instelling, terwijl patiënten vaak te maken hebben met meer zorgaanbieders. Samen creëren ze de voor patiënten relevante uitkomsten, maar die zouden beter zijn als ze meer samenwerken. Patiënten gaan voor een openhartoperatie naar één van de zestien centra die dat doen. Voor de voor- en nazorg gaan ze naar een ander dichterbij gelegen ziekenhuis. Die voor- en nazorg kan beter worden door samen te sturen op uitkomsten.’

Toegevoegde waarde voor patiënten
Met de overhandiging van de petitie ‘Van sturen op kosten naar toegevoegde waarde voor patiënt’ wil Meetbaar beter kwaliteitsverbetering op de politieke agenda krijgen. ‘Als de bestuurlijke en organisatorische randvoorwaarden voor kwaliteitsverbetering mee veranderen, zal het rendement voor patiënten groter worden.’ Meetbaar beter organiseert donderdag 24 november hun jaarlijkse congres.

Kwaliteitsnormen
Om kwaliteit te garanderen stellen wetenschappelijke verenigingen kwaliteitsnormen op. Ziekenhuizen proberen hier zo goed mogelijk aan te voldoen, terwijl verzekeraars over hun schouders meekijken..
Bekijk het dossier

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.