Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Voor alles een app. Ook in de ggz’

Bert Bukman
Ict is niet meer weg te denken uit de ggz. Bestuurders kunnen techniek daarom niet meer 'weg delegeren'. Dat zegt Lex de Grunt, lid van de raad van bestuur van ggz-instelling Altrecht.
ict ggz Altrecht
Bestuurder Altrecht wil voorbeeld nemen aan bankensector

In een artikel in GGZ Connect neemt Lex de Grunt een voorbeeld aan de financiële sector. ‘De afgelopen jaren hebben we gezien hoe zij hun beleid aanpasten,’ aldus de bestuurder van Altrecht. ‘Bankkantoren maakten plaats voor apps en andere online diensten.

Dat is niet alleen onvermijdelijk maar ook een ontwikkeling met veel mooie kanten. ‘Want enerzijds komen de klanten steeds meer in de driver’s seat te zitten en anderzijds zijn medewerkers minder tijd kwijt aan administratieve zaken. Daarmee krijgen ze meer tijd voor de klant. En daar zijn ze vaak erg enthousiast over.’

Geen persoonlijk contact

Een ggz-instelling is geen bank of verzekeraar, aldus De Grunt. ‘Maar in essentie staan we voor dezelfde uitdaging als het gaat om de technologie. Ook wij gaan toe naar nieuwe vormen van zorgverlening. Die kunnen ook buiten de muren van een instelling plaatsvinden en er is niet per definitie sprake van persoonlijk contact.’

Voorbeelden die De Grunt noemt zijn het verhelpen van vliegangst met augmented reality, en chatbots voor 24/7 therapeutische ondersteuning. ‘We delen de informatie over de behandeling naadloos met klanten. De banken waren met dit alles alleen wat eerder.’

Nog in de kinderschoenen

Toch staat het ict-beleid in de ggz nog maar in de kinderschoenen, aldus De Grunt. ‘De praktijk is nu dat het beleid vaak is gedelegeerd naar de it-manager en dat bestuurders zich er eigenlijk nauwelijks om bekommeren. Wat meespeelt is waarschijnlijk dat andere urgente zaken schreeuwen om aandacht. Toch mag dat geen excuus zijn in een wereld waarin de kracht van big data steeds duidelijker wordt en waarin burgers verwachten dat er voor alles een app is. Liefst gratis.’

Aan je haren omhoog

Een goede aanpak begint met een duidelijke visie op de maatschappelijke waarde van de gzz, aldus De Grunt. ‘Vervolgens is het zaak om dat te vertalen naar een samenhangend informatiebeleid. Het begint er mee dat bestuurders openstaan voor prikkels en ideeën van buiten de sector. Want het is lastig om jezelf aan je haren omhoog te trekken en het helpt als andere partijen je daartoe prikkelen.’

 

 

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.