Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Beter presteren door werkgeluk

Fluitend naar je werk, écht blij zijn en jezelf verbonden voelen met je werk? Trots zijn op wat je presteert en vol passie en energie er elke dag weer tegen aan gaan. Werk is fun! Herken jij jezelf hierin?
Vitalteit2

Gefeliciteerd, jij bent bevlogen maar ook speciaal! Je behoort namelijk tot de dramatisch kleine minderheid van 12% die zich tot de groep van gelukkig werkend Nederland mag rekenen.

Wetenschappelijk bewijs genoeg volgens de onderzoekers van Gallup*, mensen presteren beter als ze gelukkig zijn op het werk:

  • 21% hogere productiviteit door bevlogen medewerkers
  • 10 % hogere klanttevredenheid
  • 22% meer omzet
  • 25% tot 65% minder verloop
  • maar liefst 37% minder ziekteverzuim

Voor werkgevers de gouden eieren, maar het ontbreekt nogal eens aan aandacht voor werkgeluk. En daarmee kom ik op een belangrijk woord: AANDACHT.

Echte aandacht

Aandacht en waardering hebben de grootste impact op motivatie en prestaties. Het is een fundamentele menselijke behoefte en in de behoeftehiërarchie van Maslow ligt het intrinsieke verlangen naar erkenning en waardering veel hoger dan de behoefte aan salaris of beloningen. Ga eens bij jezelf na. Welke herinnering tijdens je loopbaan staat het meest in je geheugen gegrift? Waarschijnlijk een speciale waardering die je hebt gekregen op je werk voor een goede prestatie. Dat extra schouderklopje waardoor je het gevoel hebt dat je er echt toe doet. Grote kans dat dit gevoel je vleugels gaf.

Het klinkt misschien erg eenvoudig voor managers: geef medewerkers een beetje erkenning en waardering en whoppa…. ze zijn productiever, meer betrokken en ontvangen een hogere loyaliteit- en tevredenheidscore van klanten. Helaas, zo simpel is het niet. De sleutel ligt zeker niet alleen bij de manager. De medewerker zélf bepaalt of de sleutel van de deur naar bevlogenheid open gaat. Als manager kun je hierin de smeerolie zijn.

HERO in jezelf

En dan nog is het ‘maatwerk’ voor de manager. Hoe je dat goed kunt doen? Ik geef een voorbeeld. Maak de wet van aandacht ‘alles wat aandacht krijgt groeit’ tot je belangrijkste managementinstrument. Richt je aandacht op positief gedrag en spreek hier je waardering voor uit. Doe dit niet algemeen. Geef oprechte persoonlijke waardering aan je medewerkers en wees specifiek wát je zo waardeert, zodat de werknemer zich hierin herkent.

Behoor je tot de andere 88% van werkend Nederland? Zo zwart-wit is het allemaal niet en het mooie is dat je naast een waarderende manager, als werknemer ook veel invloed hebt op de HERO in jezelf – Hope, Efficacy, Resilience and Optimism – óftewel optimisme, veerkracht, hoop en zelfvertrouwen. Nou heb je geen knopje dat je even snel om kunt zetten waardoor je opeens enorm veel plezier krijgt in je werk. Nee. Je balans werk-privé, je collega’s, je manager en je taakinhoud zijn allemaal belangrijke factoren die werkplezier maken of kraken.

Mooi!

Je eigen MINDSET is natuurlijk ook héél belangrijk. Hoe mooi is jouw werkelijkheid en creëer je je eigen geluk? Het is maar hoe je kijkt; je bent zo rijk als je je voelt. Marco Borsato heeft dit prachtig geschreven in zijn lied Mooi. Zo is het ook met je werk. Lukt het je de mooie kanten van je job te zien of erger jij je snel aan van alles en nog wat? Ga eens na wat jouw energiegevers zijn én wat je veel energie kost. Vaak heb je meer invloed dan je denkt. Maak het bespreekbaar met je manager en kom op voor jezelf. Je gunt jezelf toch werkplezier! Vraag je manager of hij een hogere productiviteit wil en het antwoord is vast JA. Dan weet jij wat de sleutel is, namelijk werkplezier!

In bovenstaande zijn we met zevenmijlslaarzen door het thema van bevlogenheid en werkgeluk gesneld. 

Dit is dan ook maar een snapshot. Het daadwerkelijk creëren van bevlogen organisaties behelst meer dan alleen aandacht en waardering van je manager én de HERO in jezelf vinden. “Cultuur is beton” is nog steeds een bekende uitdrukking om veranderingen binnen organisaties vooral als een stip op de verre horizon te zien. Lees: “dat vliegt wel weer over”. Laat je niet vleugellam maken en ga op zoek naar die passie en bevlogenheid in jezelf. De kansen van bevlogenheid liggen voor het oprapen en zijn dichterbij dan je denkt. Elke verandering begint altijd bij jezelf.

Gastblog door Mariska Welzen

Mariska Welzen is werkzaam als businessmanager AOV bij Loyalis. Daarnaast is zij in haar rol als Corporate Mindfulness trainer bezig met het creëren van een bewuste (mindful) bedrijfscultuur.

*State of Global Workplace – Gallup

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.