Dit meldt het platform QruxxTech. De ontwikkeling van het nieuwe patiëntvriendelijke terminologiestelsel heeft als aanleiding het recht van de patiënt om zijn elektronisch medisch dossier in te zien.
‘Artsen zijn dit niet gewend’, aldus onderzoeker en softwareontwikkelaar Hugo van Mens. ‘Die schrijven in hun verslaglegging voor zichzelf of voor een collega. Zij gebruiken daarvoor medisch jargon. Voor de meeste patiënten is dit niet te volgen. Onbegrijpelijke taal kan makkelijk aanleiding geven tot misverstanden of zelfs angst bij de patiënt.’
Onwenselijke situatie voorkomen
Het softwareproduct waaraan Hugo van Mens werkt, wordt ontwikkeld om zo’n onwenselijke situatie te voorkomen. ‘Een arts kan zich blijven bedienen van zijn eigen, exacte taal in het patiëntendossier’, legt Van Mens uit. ‘Als een patiënt daarin gaat lezen, zorgt het nieuwe softwareproduct voor een patiëntvriendelijk synoniem of een eenvoudige omschrijving of toelichting als iemand met zijn muis over een medische term gaat of deze aanklikt. Op die manier krijgt hij de noodzakelijke informatie aangereikt om de arts goed te kunnen begrijpen.’
Positieve effecten van betere communicatie
Als het lukt om een patiëntvriendelijke terminologie te introduceren in de communicatie tussen arts en patiënt, kan dat allerlei positieve effecten hebben. Sommige patiënten zien bijvoorbeeld op tegen het bezoek aan een arts of worden overvallen door een diagnose. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom zij het verhaal van een arts niet helemaal volgen of niet goed onthouden. ‘Dan is het prettig als je thuis alles nog eens rustig kunt nalezen in begrijpelijke taal’, aldus Hugo van Mens. ‘Uit onderzoek blijkt dat patiënten meer therapietrouw vertonen als zij beter geïnformeerd zijn. Dat kun je op deze manier bereiken. Voor artsen betekent het dat zij hun verslaglegging niet hoeven te veranderen. Dat is ook in hun voordeel, want zij hebben al genoeg registratielast.’
Lees hier meer over uitwisseling van gegevens in de zorg.