Kwaliteit van zorg: geen ‘quick fix’

Eén ding heeft de discussie over de kwaliteit van zorg in verpleeg- en verzorgingshuizen de afgelopen weken weer helder gemaakt: het is verrekte lastig om dag in dag uit kwaliteit van zorg te bieden.
Kwaliteit van zorg: geen ‘quick fix’

Het management staat vaak op afstand en is druk met organisatorische zaken. Medewerkers op de werkvloer zijn intrinsiek gemotiveerd, maar over het algemeen laag opgeleid. En staffunctionarissen kwaliteit staan te veel langs de zijlijn; zij springen voornamelijk ad hoc in bij verbeteracties op een specifiek onderwerp. Structureel werken aan verbeteringen komt onvoldoende van de grond, terwijl dit juist steeds belangrijker wordt. Want door de veranderingen in de AWBZ en de daarmee gepaard gaande extramuralisering, wordt de zorgvraag in de instellingen steeds complexer.

Inbedding rol cruciaal

Inbedding van de rol van ‘kwaliteitsverpleegkundige’ kan hier verandering in brengen. Deze rol kan worden

4
30

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.