Column: Niet de gebouwen maar telehealth als basis

‘Digitalisering breekt door en is niet meer te stoppen.’ Dat is de strekking van vele nieuwsartikelen en oproepen tijdens de coronacrisis. Beeldbellen, monitoring, coaching, apps, AI-initiatieven en gegevensuitwisselingsportalen, ze kwamen allemaal in een stroomversnelling langs. Maar ‘never confuse activities with results’, zei ex-topman van IBM Lou Gerstner en die stelling blijft actueel.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Jan Christiaan Huijsman
Jan Christiaan Huijsman is strategisch adviseur digitale zorg bij Zilveren Kruis. Foto: Stijn Rademaker

Wat we zagen was een snelle intense belangstelling vanuit zorginstellingen voor beeldbellen, gedreven om de contacten met patiënten – die nauwelijks meer kwamen – te herstellen. Skype, Teams, Siilo, Webex, BeterDichtbij, Clickdoc, Zoom (in en out) werden populair en voegden in no-time features toe aan hun producten om het momentum te pakken.

Opschaling digitale zorg

Leidde dit intensieve gebruik daadwerkelijk tot grote doorbraken en opschaling van digitale zorg? Nog niet. Wat er gebeurde was een besef en ervaring bij veel zorgverleners dat je – in de woorden van een cardioloog uit een topklinisch huis – 35 van de 38 patiënten op de poli net zo goed op afstand kunt spreken en zien. Maar wat te doen met die enorme policomplexen? De echte uitdaging is niet dat inzicht, maar de transformatie van de zorgprocessen en de reductie van grote hoeveelheden vierkante meters (tot honderdduizenden per instelling), (overbodige) functies, installaties, faciliteiten, gebouwen en middelen.

Vier zorglocaties voor de patiënt

Voormalig topman George Halvorson van Kaiser Permanente, een van de grootste healthcare management organizations ter wereld met een eigen verzekeraar, ziekenhuizen, verpleeg- en thuiszorg, huisartsen, labs en apotheken, sprak over zijn grootschalige zorgtransformatiewerk op de volgende wijze. Volgens hem zijn er vier zorglocaties voor de patiënt:

  1. Hoogwaardige ziekenhuis- en verpleegbedden voor complexe en acute zorg.
  2. Poliklinieken en wijkcentra voor face-to-faceconsulten en diagnostiek.
  3. Thuis ( volgens Halvorson de belangrijkste locatie voor zorg!), met hoogwaardige technologie omgeven.
  4. Internet/smartphone/mobile met alle relevante zorgdata voor de patiënt, met online consulten, diagnostica en therapeutische informatie.

Halvorson zei dit in Kopenhagen in 2012! Kaiser Permanente doet nu 80 procent van haar consulten via telehealth. Halvorson had geen crisis nodig om dit inzicht al jaren geleden systematisch toe te passen op zijn bedrijfsmodel.

Versnelde integratie van telehealth

Kaiser en een aantal andere topzorginstellingen gaven 18 mei jongstleden hun visie op de belangrijkste innovatie-ontwikkelingen in het (post-)coronatijdperk. Covid-19 heeft de transitie naar de integratie van telehealth in het standaard zorgmodel enorm versneld. Dat geldt zeker voor de chronische zorg. Een collega van Kaiser zei hier iets fascinerends over: ‘De fysieke faciliteiten zullen de telehealthplatformen omringen en niet andersom. Operationele efficiency en de patiëntervaring zullen primair gebaseerd zijn op het telehealthmodel en aangevuld worden met face-to-faceconsulten. Voorwaardelijk daarbij is de inzet van AI voor voorspellingen van zorgbehandelingen en ten behoeve van zorglogistiek.’ Analyze that.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.