De cliënt is de beste zorginkoper

De zorginkoop in de langdurige zorg is dit jaar een bijzonder proces geworden. Midden in de zomervakantie moeten zorgaanbieders in zeer korte tijd inkopen voor meerdere systemen: huishoudelijke zorg en begeleiding bij de gemeente, wijkverpleging bij de zorgverzekeraar en langdurige zorg bij het langzamerhand afscheid nemende zorgkantoor.
Guus Bannenberg

Inkoopgesprekken worden niet meer gevoerd: zorgorganisaties krijgen een digitaal voorstel waarop slechts ja of nee kan worden gezegd, waarbij ‘nee’ natuurlijk geen optie is.

Onduidelijke kwaliteitscriteria

‘We zien en horen nauwelijks iets over kwaliteit, over keuze, over voorkeuren van mensen’, verzuchtte Wilna Wind, algemeen directeur NPCF, vorige week in deze kolommen. Ik denk dat zij een zeer breed gedragen gevoel verwoordde.

Alom is er ook veel onduidelijkheid over de kwaliteitscriteria. Tijdens de inkoopprocedure worden zorgorganisaties geconfronteerd met een nieuw model van kwaliteitscriteria dat niet onderbouwd is en gebruikmaakt van verouderde gegevens. Als argument wordt gegeven dat dit model het mogelijk

9
7

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.