Ict-afdelingen belemmeren innovatie

Geruime tijd geleden las ik op zorgvisie.nl het blog van Paul van Roozendaal over de beperkte bijdrage van ict-afdelingen binnen zorginstellingen. Volgens hem zijn ict-afdelingen niet met innovatie bezig, ze weten niet wat er speelt in hun ziekenhuis of zorginstelling. Mijn reactie was: de man overdrijft, zo erg kan het niet zijn. Maar, het blijkt nog erger: ict-afdelingen belemmeren de innovatie.
DickVanGerwen

Op de vakbeurs Zorg & ICT ondervroeg Webcamconsult een aantal bezoekers. Hieruit kwam naar voren dat een kwart van de ondervraagden zich door de eigen ict-infrastructuur laat weerhouden om verder gaan met e-health-toepassingen. Minister Schippers wil juist dat Nederland stappen maakt op het gebied van e-health, m-health of welke term we er ook aan geven. Met andere woorden, nieuwe toepassingen dienen zich aan in het belang van de patiënt/cliënt en daarmee kunnen kosten bespaard worden. Helaas wordt binnen de zorginstellingen vaak gedacht dat dit geen optie is.

Niet alleen bij innovatie
We laten innovatie even voor wat het is. In april moest mijn ziekenhuis bijspringen, omdat het Amphia Ziekenhuis in de problemen kwam vanwege een storing van het computernetwerk. Artsen konden daardoor geen gebruikmaken van het elektronisch patiëntendossier. Vanwege de IT-problemen stuurde het  ziekenhuis spoedpatiënten door naar ziekenhuizen in de omgeving. Enkele operaties moesten worden opgeschort. In januari kampte het ziekenhuis eveneens met problemen in verband met het netwerk.

Ziekenhuizen zijn net als andere organisaties kwetsbaar voor stroomuitval en computerstoringen. Daarom is een goed terugvalscenario erg belangrijk; het begint met een goede beheersorganisatie.

Rol van ict
Het is noodzakelijk om met een hedendaagse blik naar ict te kijken en het de rol te geven die past in een moderne zorginstelling. In plaats van een ondergeschoven afdeling die met minimale kosten de systemen in de lucht moet houden, moet de ict-sectie een strategische afdeling worden. Een afdeling die proactief richting geeft aan de zorgverlening.

In een eerdere blog vroeg ik mij af of artsen digibeet zijn. Nu vraag ik mij af waarom ict-ers niet meer affiniteit hebben met zorg. Hebben wij, artsen hun die ruimte niet gegeven? Ligt het aan de budgetten? Of is er een andere oorzaak?

Betere gezondheidszorg
In mijn ziekenhuis zetten we nu voorzichtig de eerste stappen. Maar hoe mooi zou het zijn als ik morgen op mijn werk kom en de ict-afdeling komt zelf met een voorstel om mij met handige softwaretoepassingen te ondersteunen in mijn werk. Waarmee we weer een stapje verder zetten op het pad richting betere gezondheidszorg. 

Als u bij het kwart hoort dat zich laat weerhouden door ict, ga in gesprek met de afdeling en met uw directie. Hopelijk komt dan bij uw instelling, en ook bij ons, mijn droom uit: ict die bijdraagt aan betere zorgverlening.

Dick van Gerwen, dermatoloog in het Bravis ziekenhuis en oprichter van Webcamconsult.

5 REACTIES

  1. Mooie blog! Inderdaad ICT selectie / sectie is een strategische afdeling, zeker in deze tijd. Inderdaad komen wij organisaties tegen die hun youtube kanaal hebben dichtgezet, of geen geluid op de PC's etc. Onder andere omdat het netwerk dan teveel belast wordt. Dit terwijl we medewerkers steeds meer digitaal willen faciliteren met digitale leeromgevingen die matchen met ECD's, en zorgen voor methodische samenhang en verbinding. Ook zou kwaliteit en methodiek veel meer geïntegreerd kunnen worden met elektronische patienten- en/of clientendossiers en BI-tools. Maar ja ik hoorde deze week nog een (ICT) manager met grote overtuiging zeggen dat (een) software (systeem) niet gedragsveranderend werkt, dus dat een digitale leeromgeving niet overschat moet worden. Ik vrees dat zij niet laten doordringen welke invloed alleen hun smartphone al heeft…
    Tja waar blijf je dan?!

  2. Lees alle reacties
  3. Ik vrees dat een ICT club anno 2016 in veel ziekenhuizen toch nog steeds wordt gezien als meer een kostenpost dan een 'business enabler'. Ziekenhuizen geven gemiddeld 4,5% van hun omzet uit aan ICT (bron M&I benchmark 2015). Vergelijk dat eens met bijvoorbeeld de politie. Hier ligt dit percentage ca 3 maal zo hoog!
    Daarvoor moet in een ziekenhuis een robuuste, dubbel uitgevoerde infrastructuur in stand worden gehouden (volgens het 24/7 model) , in veel gevallen functioneel en technisch beheer voor tientallen en wellicht meer applicaties worden uitgevoerd en een hele trits aan projecten en changes worden uitgevoerd. Dus ik heb wel enigszins te doen met al die ict'ers in een ziekenhuis die zich het vuur uit de sloffen lopen om in ieder geval, precies zoals de auteur zegt, een goede beheerorganisatie in stand te houden en ook nog eens een hele riedel aan projecten uit te voeren. Die dames en heren van een ICT afdeling in een ziekenhuis zouden niets liever willen dan pro-actief en innovatief hun vak uitoefenen zoals de auteur wenst, zeker richting de artsen en patiënten. Echter, het is geen onwil, maar onmacht! In 'mijn ziekenhuis' overstijgt het volume van de ICT aanvragen ongeveer 3 maal de personele capaciteit die beschikbaar is ….
    Daarom vind ik de titel van deze column ten dele niet terecht en daarmee dus ook insinuerend. ICT afdelingen in ziekenhuizen willen wel maar hebben geen tijd, geen geld en geen capaciteit om zich grootschalig met innovatie bezig te houden

  4. De primaire taak van zorginstellingen het verlenen van zorg. En de ICT afdeling is ondersteunend bij het voorbereiden en realiseren van de BEDRIJFS doelstelling. BEIDEN zijn geen researchafdelingen. Daarvoor zijn de kennis, ervaring en financiële middelen niet toereikend. Het is een groot misverstand dat de ICT afdeling verantwoordelijk is voor de bedrijfsvoering. Dat zijn bestuur en leidinggevenden van de diverse discipline.s
    De zorg “business” is verantwoordelijk voor de totale informatiesystemen die bij hun bedrijfsprocessen horen. (De definitie van Informatiesysteem- uit Voorschrift Informatiebeveiliging Rijksoverheid 2007, VIR2007-: Artikel 1. Begripsbepalingen; b. Informatiesysteem: een samenhangend geheel van gegevensverzamelingen, en de daarbij behorende personen, procedures, processen en programmatuur alsmede de voor het informatiesysteem getroffen voorzieningen voor opslag, verwerking en communicatie).
    Een suggestie voor een andere kop van het artikel zou kunnen zijn: De markt sector, de universiteiten en de onderzoeksinstituten blijven achter in het leveren van innovatieve, technisch beproefde en 100% beveiligde bedrijfsoplossingen en bedrijfsmiddelen, die door de diverse toezichthouders beproefd en gecertificeerd zijn.
    ICT is verantwoordelijk voor de capaciteit, beschikbaarheid en veiligheid van de nutsvoorziening "ICT infrastructuur" en het technisch beheer daarvan. De bedrijfsoplossingen behoren tot het domein van de lijnmanagers, directie en bestuur.

  5. Dank voor de reacties. Ik ben blij te lezen dat het probleem van te weinig ICT bij innovatie wordt herkend. Een probleem kan pas worden aangepakt als het gezien wordt. En natuurlijk begrijp ik dat de dames en heren die zich iedere dag inzetten op een ICT-afdeling hun uiterste best doen. Als de beperking van budget het onderliggende probleem is, dan moeten we als zorgsector ons daar hard voor maken. Daarbij is het denk ik nodig om ook naar de rol van ICT te kijken en waar het geld naartoe gaat. Met kleine projecten en geld voor goede begeleiding kan al veel bereikt worden. Feit blijft dat nu veel zorgprofessionals onvoldoende vertrouwen hebben in ICT om aan de slag te gaan met een e-health project. Net zo min als artsen digibeet zijn, zijn ict’ers niet blind voor de zorg. In mijn ogen moeten ICT-ers en artsen niet naast elkaar, maar veel meer met elkaar werken.

  6. Goed dat Dick zijn vragen zo stelt. De reacties geven al aan dat het blijkbaar niet eenvoudig is vernieuwing vanuit ICT door te voeren. De basis is dat betrokkenen eenzelfde begrip hebben van wat ICT kan brengen en de belangrijkste succesfactoren. Het succesvol gebruik van ICT wordt voor 50% bepaald door de techniek en voor de andere 50% door gebruik. Negen van de tien keer wordt de focus op techniek gelegd en volgt gebruik vanzelf ? Als je begint met het begrip van ICT bij de betrokkenen op hetzelfde niveau te brengen door eerst eens hierover in discussie te gaan. Dit aansluitend te laten volgen door inzicht te geven in de mogelijkheden van ICT dan is de basis gelegd voor succes ! De ideale CIO of Informatie Manager kent "de business" net zo goed als zijn business partner dan pas kan hij sturen op innovatie in het tempo dat de organisatie kan absorberen !

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.