Home 2022

Laatste blogs

Wibz: strikt noodzakelijk of schieten met een kanon op een mug?

In de zorg zijn, helaas, personen actief die misbruik maken van publieke zorggelden. De laatste jaren is een trend te zien van meer en meer regelgeving vanuit politiek Den Haag om dergelijke niet-integere zorgaanbieders een halt toe te roepen. Inmiddels wordt door VWS alweer gewerkt aan een volgende wet in deze rij: de Wet integere bedrijfsvoering zorgaanbieders. Wat gaat de Wibz regelen en is deze wetgeving noodzakelijk en gewenst?
Eerstelijnszorg
Martien Bouwmans

Meer tijd voor de patiënt door eerstelijn beter te organiseren

Het huisartsenprotest van de afgelopen weken maakte duidelijk dat het water de huisarts aan de lippen staat. Méér tijd voor de patiënt is de hoofdleus. Hoe die te realiseren?
Kwaliteit

Wensenlijstje voor het Integraal Zorgakkoord

De formatie van het Integraal Zorgakkoord staat voor de deur. De nieuwe ministers innoveren door het deze keer integraal over de verschillende sectoren heen aan te pakken. Met een reeks aan uitdagingen in de zorg is de roep om een akkoord dat werkt luider dan ooit. De grote vraag is dan ook: welke elementen moeten in dat akkoord? David Ikkersheim en Luuk Versluis van KPMG Health doen een voorzet.
Tech
Jan Christiaan Huijsman

Gegevensuitwisseling heeft centrale regie nodig

Jan Christiaan Huijsman kijkt met respect naar Denemarken, waar al in 2003 een nationaal epd werd ontwikkeld. Inmiddels zijn stelselmatig stappen gemaakt met volledige digitalisering in de zorg, nationale zorgdatabanken, apps, allemaal op basis van vroegtijdige realisatie van primaire gegevensuitwisseling. 
Leiderschap
2019. Prof. Dr. Rutger Jan Van Der Gaag. Photo: Allard Willemse

Arbeidsmarktbeleid in de zorg moet anders worden aangepakt

Om de grote uitdagingen in de zorg, waaronder het toekomstige personeelstekort, aan te pakken, moeten bestuurders kritisch reflecteren op hun eigen missie en visie. Als je die missie serieus neemt, dan komen termen als voorzorg, zelfredzaamheid, participatie, positieve gezondheid en gezamenlijk beraad over verantwoorde keuzes eerder omhoog dan groei en behoud van eigen organisatie.
Kwaliteit
Dianda Veldman

Patiënten moeten niet de dupe worden van problemen in de zorg

De problemen in de zorg zijn aanzienlijk, maar het is niet de bedoeling dat de patiënt of cliënt daarvan op voorhand de dupe wordt. Dat schrijft Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie. 
Tech
Eddy van de Werken, voorzitter OIZ

Geef ict-leveranciers reële realisatietermijn

Zorgaanbieders moeten erop kunnen rekenen dat ict-oplossingen voldoen aan de laatste wet- en regelgeving. Daarom stemt brancheorganisatie OIZ deze ontwikkelingen af tussen ict-leveranciers en beleidspartijen.

NZa past zorgspecifieke fusietoets aan: waarom afschaffen beter én nodig is voor de zorg

De NZa gaat per 1 juli 2022 anders om met de invulling van de zorgspecifieke fusietoets. Dit vooruitlopend op de beoogde overheveling van de toets naar de Autoriteit Consument & Markt (“ACM”). In deze bijdrage bespreken advocaten Diederik Schrijvershof en Paul Breithaupt de wijzigingen die de NZa doorvoert. Ook lichten zij toe waarom de toets beter kan worden afgeschaft.
Kwaliteit
Samira Ahli

Voorkom dat passende zorg een modewoord wordt

Wát is passende zorg eigenlijk, stelt adjunct-hoofdredacteur Samira Ahli de vraag in haar redactioneel commentaar in Zorgvisie magazine nr. 4 dat op vrijdag 17 juni verschijnt.
Tech
Walter Kien Zv

Ziekenhuizen zijn digitaal niet erg gastvrij

Weinig ziekenhuizen bieden patiënten een echt gastvrije digitale beleving. Zo blijkt uit onderzoek van consulting- en technologiebedrijf IG&H. Een patiënt kan meestal wel digitale berichten sturen, beeldbellen of een patiëntportaal raadplegen, maar inschrijven, aanmelden of een afspraak maken, moet nog vaak bij de balie of telefonisch. Ziekenhuizen hebben wel degelijk een digitale ambitie, maar vooralsnog lukt het niet om de patiënt echt grip te geven over de eigen patiëntreis.
Nieuwsbrief Abonneren