Home 2022
Laatste blogs
Wibz: strikt noodzakelijk of schieten met een kanon op een mug?
In de zorg zijn, helaas, personen actief die misbruik maken van publieke zorggelden. De laatste jaren is een trend te zien van meer en meer regelgeving vanuit politiek Den Haag om dergelijke niet-integere zorgaanbieders een halt toe te roepen. Inmiddels wordt door VWS alweer gewerkt aan een volgende wet in deze rij: de Wet integere bedrijfsvoering zorgaanbieders. Wat gaat de Wibz regelen en is deze wetgeving noodzakelijk en gewenst?
Meer tijd voor de patiënt door eerstelijn beter te organiseren
Het huisartsenprotest van de afgelopen weken maakte duidelijk dat het water de huisarts aan de lippen staat. Méér tijd voor de patiënt is de hoofdleus. Hoe die te realiseren?
Wensenlijstje voor het Integraal Zorgakkoord
De formatie van het Integraal Zorgakkoord staat voor de deur. De nieuwe ministers innoveren door het deze keer integraal over de verschillende sectoren heen aan te pakken. Met een reeks aan uitdagingen in de zorg is de roep om een akkoord dat werkt luider dan ooit. De grote vraag is dan ook: welke elementen moeten in dat akkoord? David Ikkersheim en Luuk Versluis van KPMG Health doen een voorzet.
Gegevensuitwisseling heeft centrale regie nodig
Jan Christiaan Huijsman kijkt met respect naar Denemarken, waar al in 2003 een nationaal epd werd ontwikkeld. Inmiddels zijn stelselmatig stappen gemaakt met volledige digitalisering in de zorg, nationale zorgdatabanken, apps, allemaal op basis van vroegtijdige realisatie van primaire gegevensuitwisseling.
Arbeidsmarktbeleid in de zorg moet anders worden aangepakt
Om de grote uitdagingen in de zorg, waaronder het toekomstige personeelstekort, aan te pakken, moeten bestuurders kritisch reflecteren op hun eigen missie en visie. Als je die missie serieus neemt, dan komen termen als voorzorg, zelfredzaamheid, participatie, positieve gezondheid en gezamenlijk beraad over verantwoorde keuzes eerder omhoog dan groei en behoud van eigen organisatie.
Patiënten moeten niet de dupe worden van problemen in de zorg
De problemen in de zorg zijn aanzienlijk, maar het is niet de bedoeling dat de patiënt of cliënt daarvan op voorhand de dupe wordt. Dat schrijft Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie.
Geef ict-leveranciers reële realisatietermijn
Zorgaanbieders moeten erop kunnen rekenen dat ict-oplossingen voldoen aan de laatste wet- en regelgeving. Daarom stemt brancheorganisatie OIZ deze ontwikkelingen af tussen ict-leveranciers en beleidspartijen.
NZa past zorgspecifieke fusietoets aan: waarom afschaffen beter én nodig is voor de zorg
De NZa gaat per 1 juli 2022 anders om met de invulling van de zorgspecifieke fusietoets. Dit vooruitlopend op de beoogde overheveling van de toets naar de Autoriteit Consument & Markt (“ACM”). In deze bijdrage bespreken advocaten Diederik Schrijvershof en Paul Breithaupt de wijzigingen die de NZa doorvoert. Ook lichten zij toe waarom de toets beter kan worden afgeschaft.
Voorkom dat passende zorg een modewoord wordt
Wát is passende zorg eigenlijk, stelt adjunct-hoofdredacteur Samira Ahli de vraag in haar redactioneel commentaar in Zorgvisie magazine nr. 4 dat op vrijdag 17 juni verschijnt.
Ziekenhuizen zijn digitaal niet erg gastvrij
Weinig ziekenhuizen bieden patiënten een echt gastvrije digitale beleving. Zo blijkt uit onderzoek van consulting- en technologiebedrijf IG&H. Een patiënt kan meestal wel digitale berichten sturen, beeldbellen of een patiëntportaal raadplegen, maar inschrijven, aanmelden of een afspraak maken, moet nog vaak bij de balie of telefonisch. Ziekenhuizen hebben wel degelijk een digitale ambitie, maar vooralsnog lukt het niet om de patiënt echt grip te geven over de eigen patiëntreis.