Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

CIZ handelt indicaties telefonisch af’

Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) handelt indicatiestellingen telefonisch af, motiveert beslissingen onvoldoende en negeert rechterlijke uitspraken. Dit stellen oud-medewerkers van het CIZ zondag in het televisieprogramma Zembla.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Als de rechter het CIZ in het ongelijk stelt, gaat de instantie in beroep of wordt de zaak doorgeschoven naar het zorgkantoor, dat dan mag bepalen of extra zorg nodig is, stelt een andere ex-werknemer.

Achterstanden

Volgens Arjan Vermeulen, voorzitter van de raad van bestuur van het CIZ, zijn veel problemen toe te schrijven aan de achterstanden waarmee zijn instantie kampt. Hij erkent de nadelen van het werken per telefoon. “We kijken nu wat minder naar de inhoud dan we zouden willen.” Daarnaast zouden herindicaties wel goed per telefoon kunnen worden beoordeeld. Dat de organisatie rechterlijke uitspraken naast zich neer legt, wordt door het CIZ bestreden.

Kamervragen

Naar aanleiding van de uitzending van Zembla heeft het Tweede Kamerlid Agnes Kant van de SP vragen gesteld aan staatssecretaris Jet Bussemaker van Volksgezondheid over de handelwijze van het CIZ. (ANP)

Lees ook:

Indicatiestellers gaan klare taal spreken

AWBZ mogelijk duurder door zzp-scores

SVB gaat uitkeringen aan mantelzorgers uitbetalen

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.