Cliënten ’s Heeren Loo zijn onder de indruk van JIP

[Exclusief] Het Rijksmuseum in Amsterdam ontving op 30 september en 1 oktober 240 cliënten van ’s Heeren Loo. Zij kregen uitleg over het nieuwe internetportaal JIP (Jouw Internet Portaal) door 240 vrijwilligers van KPN via het Mooiste Contactfonds.
Cliënten ’s Heeren Loo zijn onder de indruk van JIP
Foto: Jasper Lensselink

De cliënten en vrijwilligers hebben zich verzameld in de Picknick-zaal van het Rijksmuseum. De zaal staat vol computers waarop enkele cliënten het portaal al verkennen. Ondertussen worden zij voorzien van gebak, cola, Fristi en chocomel. ‘Echt feest’, merkt een van de cliënten op. Voordat zij echt aan de slag mogen met het nieuwe portaal, moet die eerst feestelijk gelanceerd.

’s Heeren Loo werkt inmiddels drie jaar aan JIP en het portaal is volledig afgestemd op de behoeftes en mogelijkheden van de cliënten. Via JIP kunnen cliënten in de toekomst contact onderhouden met vrienden, familie en zorgverleners en hun eigen dossier bekijken. Op dit moment is alleen het multimediale deel van het portaal gereed en daar mogen de cliënten mee aan de slag. Op het scherm kunnen zij kiezen uit vier knoppen: video, foto’s, muziek en het internet.

Lancering

Paul de la Chambre, bestuursvoorzitter ’s Heeren Loo en John van Vianen, directeur zakelijke markt van KPN, vragen ondertussen de aandacht en staan klaar om het portaal te lanceren. Zij vertellen in hun welkomstwoord dat cliënten net als iedereen toegang moeten hebben tot al het mooie dat internet te bieden heeft. ‘Maar wel op een heel veilige en eenvoudige manier’, voegt De la Chambre eraan toe. Als de startknop is ingedrukt, mogen de eerste vrijwilligers en cliënten aan de slag.

JIP

Op de schermen staan allerlei spelletjes, muziekfilmpjes van Sterren.nl, maar ook slideshows van knappe mannen of katten. Cliënt Bram is ondertussen diep verzonken in een uitleg over IBAN-rekeningen. Via een koptelefoon hoort hij de tekst die voorgelezen wordt. ‘Het is heel goed dat deze informatie wordt gegeven’, meent Bram. ‘Als je maar één cijfer fout doet, gaat al het geld meteen naar de buren.’ Bram en de vrijwilliger vinden het wel jammer dat niet alles in JIP wordt voorgelezen. ‘Dat maakt het veel makkelijker.’ Ondertussen roept cliënt Dirk door de ruimte: ‘Het is me gelukt, het is me gelukt, ik heb alles weer kapot gemaakt’, en maakt daarbij een proostend gebaar met zijn cola. De helft van de computers blijkt uitgevallen wegens een stroomprobleem. Gelukkig doet de computer van cliënt Mirjam het nog wel. Zij vertelt dat zij met hulp van haar vrijwilliger alles goed kan vinden. ‘Ik kan nu gelijk Goede Tijden, Slechte Tijden kijken en hoef niet te wachten tot acht uur vanavond. En ik kijk graag Nick en Simon, want ik was bij het concert dus ik wil dit programma echt vaker gebruiken.’

Portaal voor iedereen

Met name de video’s vinden gretig aftrek. Cliënten zingen luid mee met Bassie en Adriaan of Nick en Simon. Ook Mr Bean en André van Duin staan regelmatig op de schermen. De cliënten hebben duidelijk plezier en vinden hun weg binnen het portaal. Ook aan cliënten met een zware beperking is gedacht. Op een van de computers is namelijk een ‘hamburger-knop’ geïnstalleerd, een grote ronde knop waarmee zij JIP bedienen. ‘Wij willen dat iedereen het portaal kan gebruiken’, licht Gjerryt Leuverink, programmamanager online bij ’s Heeren Loo, toe terwijl de cliënten de ruimte verlaten. Zij krijgen samen met hun vrijwilligers nog een rondleiding langs de meesterwerken in het Rijksmuseum.

 

 

 

 

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.