Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Cliëntenraden hekelen rol NPCF

De cliëntenraden van Thuiszorg Groningen en Sensire hebben een boze brief gestuurd aan patiëntenorganisatie NPCF. Volgens de raden is de patiëntenkoepel in de pers niet achter cliënten gaan staan in de kwestie van klantenstops bij Thuiszorg Groningen en Sensire.

Volgens de cliëntenraden suggereert de NPCF in de pers ten onrechte dat de zorgaanbieders met de aankondiging van klantenstops over de ruggen van klanten paniek zaaien om extra geld binnen te halen. De cliëntenraden schrijven in een brief aan NPCF-directeur Atie Schipaanboord dat de NPCF de situatie verkeerd beoordeelt. Volgens hen zijn de budgetproblemen reëel en te wijten aan de bureaucratische manier waarop het AWBZ-budget wordt verdeeld. Deze situatie wordt volgens hen verslechterd door de steeds lager wordende tarieven in de AWBZ.

Klantenstop

Een gewraakte uitspraak die NPCF-woordvoerder Frank van der Meijden in verschillende media deed is: “de zorg is niet in gevaar, want als de thuiszorgaanbieder geen zorg meer kan leveren, gaat het zorgkantoor in de regio op zoek naar andere aanbieders van zorg.” Volgens de cliëntenraden gaat de patiëntenorganisatie hierbij te gemakkelijk voorbij aan het feit dat door deze situatie de keuzevrijheid van de klant beperkt wordt.

Knelpunten

Van der Meijden zegt dat de NPCF de brief van de cliëntenraden snel en net zal beantwoorden. Hij is wel van mening dat Thuiszorg Groningen en Sensire prematuur handelden door in de pers klantenstops aan te kondigen. “Ten eerste hebben de organisaties pas donderdag het zorgkantoor geïnformeerd en willen ze de patiëntenstops maandag laten ingaan. Dan geef je het zorgkantoor slechts één werkdag om te handellen. Ten tweede komen ze een paar weken voor het afronden van de julironde met de stops.” In de ‘julironde’ kijkt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) naar de verdeling en naar eventuele knelpunten in de AWBZ. Volgens Van der Meijden hadden de thuiszorgorganisaties in deze ronde hun grieven kenbaar moeten maken. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen)

1 REACTIE

  1. Volkomen terechte boze brief. Als de NPCF nou nog niet in de gaten heeft dat zij er voor de patiënten zitten en niet als verlengstuk voor het kabinet. Zij moeten de belangen van de zorgvragers behartigen anders kunnen ze zichzelf beter opheffen. Waarschijnlijk zijn zij de 200 mln. vergeten die overgehouden zijn in de zorg. Kan niet anders dan dat dit tekorten veroorzaakt en dat mensen hier de dupe van zijn. Mensen waarvoor de NPCF op zou moeten komen, wiens belangen zij zou moeten koesteren en verdedigen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.