Tijdens het onderzoek zijn drie interventies getest. Deze bleken slechts deels effectief, stelt Nivel-programmaleider Cordula Wagner. De eerste is een overdrachtsinstrument (SBAR) dat communicatie tussen arts en verpleegkundige verbetert. Hoewel de SBAR wordt gezien als welkome aanvulling, werd deze tijdens de onderzoeksperiode weinig gebruikt omdat de verpleegkundigen niet goed op de hoogte waren van de SBAR.
Veiligheidskaart en informatieboekje
De andere twee onderzochte methodes waren de patiëntveiligheidskaart van de NPCF en een informatieboekje met aanbevelingen om complicaties na ontslag te voorkomen. Deze interventies moesten de patiënten en familie actiever bij de nazorg betrekken. Patiënten waren bij het uitreiken van het materiaal overwegend positief en een deel heeft de patiëntveiligheidskaart en het boekje ook gelezen, toch kon een groot deel van de patiënten zich later niet meer herinneren boekje en kaart te hebben gekregen. Wagner oppert om de informatie op een compleet andere manier aan te bieden, zodat het meer effect heeft.
Voorkomen van complicaties
De onderzoekers ontdekten dat bij 43 procent van de patiënten een complicatie is opgetreden. In 616 dossiers vonden zij 124 onbedoelde uitkomsten die ontstaan zijn door het (niet) handelen van een zorgverlener en/of door het zorgsysteem. Bij 49 van de 124 gevallen bleek de onbedoelde uitkomst vermijdbaar, dat komt neer op 8 procent van het totaal.
Heupoperaties
Een gebroken heup betekent voor hen een ingrijpende operatie en een lang revalidatietraject met een onzekere uitkomst. Van de bijna 18.000 patiënten per jaar krijgt 43 procent complicaties, zoals decubitus, delier, longontsteking en wondinfecties, en één op de drie overlijdt in het eerste jaar na opname. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)
Lees meer:
Rapport: Patiëntveiligheid en Complexe Zorg bij oudere patiënten met een heupfractuur (PDF)
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.
de geriater een prominente rol geven!