Coronacrisis zorgt voor hoge vlucht consults op afstand

De druk op ziekenhuizen en huisartsen loopt op, terwijl burgers wordt aangeraden terughoudend te zijn met intermenselijk contact. Ziekenhuizen voeren systemen voor patiëntcontact op afstand dan ook versneld en op grotere schaal in. BeterDichtbij is voorlopig gratis te gebruiken. 'Daarmee maken we het bestuurders gemakkelijk.'

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

‘Afgelopen week zagen we al een toenemende vraag naar ons systeem, vooral van ziekenhuizen in het zuiden’, zegt Godfried Bogaerts, directeur van de digitale dienst BeterDichtbij. ‘Dat dit niet eerder is gebeurd, heeft me wel verbaasd. Maar ik begrijp ook dat veel bestuurders met een overvolle agenda zitten.’ Om te helpen de crisis het hoofd te bieden, stelt BeterDichtbij een light-versie van het systeem de komende drie maanden kosteloos te beschikking aan ziekenhuizen.

Besluitvorming

Zijn de kosten dan het grootste struikelblok? Bogaerts: ‘Dat niet, we zijn opgericht door de ziekenhuizen zelf en zo duur zijn we niet. Het zit meer in de besluitvorming In de zorg is het vaak nog onduidelijk van wie ‘digitaal’ nou eigenlijk is. Dokters, inkopers, bestuurders, communicatiemanagers: ze vinden er allemaal wat van. We maken het ze op deze manier vooral gemakkelijker om BeterDichtbij in te voeren. Bovendien is er ook nog veel onwetendheid en brengen we met deze actie het onderwerp extra onder de aandacht.’

Reacties van noord tot zuid

Met succes, zo lijkt het. Vlak na de bekendmaking dat het kosteloos gebruikt kan worden, hebben de eerste ziekenhuizen zich er al voor aangemeld. ‘Van noord tot zuid krijgen we reacties binnen’, zegt Bogaerts. ‘Ook uit sectoren die we dit niet kunnen aanbieden, omdat we ons in de eerste plaats richten op ziekenhuizen en – in mindere mate – huisartsen. De 24 ziekenhuizen die BeterDichtbij al gebruiken, zetten het systeem versneld op grotere schaal in.

NZa versoepelt regels

De inzet van consults op afstand wordt ook gemakkelijker gemaakt doordat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de regels hiervoor versoepelt. Vrijdag maakte de toezichthouden bekend dat het eerste consult ook digitaal mag worden gevoerd. Tot dusverre moest dat een persoonlijke ontmoeting zijn om vergoeding te krijgen. Het gaat om een tijdelijke maatregel om onnodig ziekenhuisbezoek tijdens de corona-uitbraak zoveel mogelijk te beperken.

Factor tien

Ook Zaurus, dat een systeem voor een digitale spreekkamer aanbiedt, ziet de vraag naar digitale diensten enorm toenemen. Zorginstellingen gebruiken die bijvoorbeeld om op afstand consulten te voeren, chronisch patiënten te monitoren en om patiënten te informeren over het verdere verloop van hun behandeling. ‘Het gebruik is bij onze huidige klanten enorm opgelopen, in sommige gevallen zelfs met factor tien’, licht Zaurus-directeur Niels Greidanus toe.

Recordtempo onboarden

‘Daarnaast hebben we in recordtempo diverse nieuwe klanten ge-onboard en komen er doorlopend nieuwe aanvragen binnen. Gelukkig zagen we dit aankomen en zijn we erop voorbereid.’ Om aan de vraag te voldoen heeft Zaurus extra server-capaciteit ingezet, die voorlopig toereikend lijkt.

Organisatorische uitdaging

BeterDichtbij ziet evenmin technische belemmeringen om aan de groeiende vraag te voldoen. Bogaerts: ‘Het maakt technisch gezien niet uit hoeveel je op het systeem aansluit’ zegt Bogaerts. ‘Het is voor ons meer een organisatorische uitdaging. Je moet wel weten hoe je het systeem moet gebruiken natuurlijk. Het is belangrijk de patiënt tijdig te informeren en geen typfouten te maken of half op de knop te drukken. Als het met dat soort dingen mis gaat, merken we dat meteen op onze helpdesk.’

Belangrijkste is helpen

Het zou een bijwerking van de coronacrisis zijn: een versnelde digitalisering in de zorg en extra oog voor de toegevoegde waarde daarvan. Voor aanbieders als BeterDichtbij en Zaurus biedt dat mogelijkheden. Bogaerts: ‘Je hebt bekendheid nodig en we willen BeterDichtbij als merk ook groot maken. Maar de huidige uitbreiding is voor ons ook een risico. Onze dienst verschuift van de service-kant naar de noordzaak-kant. Dat kan voor weerstand bij de patiënt zorgen. Maar voor ons is nu het belangrijkste dat we willen helpen.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.