CPB: bezettingsnorm verpleeghuis kost 3,1 miljard

Het Centraal Planbureau (CPB) heeft uitgerekend wat nodig is om dag en nacht twee gekwalificeerde medewerkers werkzaam te hebben op een groep van acht verpleeghuisbewoners. Volgens het CPB gaat dit niet alleen geld, maar ook tijd kosten. De bezettingsnorm kan pas in 2023 worden bereikt.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
kassa401.jpg

Een verplichte norm van minimaal twee bevoegde zorgmedewerkers op een groep van maximaal acht personen is juridisch en technisch uitvoerbaar volgens het CPB. ‘De benodigde uitbreiding van het aantal gekwalificeerde medewerkers in de verpleeghuiszorg zal tijd kosten. Er is mee gerekend dat vanaf 2019 een extra toename van 10.000 voltijdsmedewerkers per jaar haalbaar is. De bezettingsnorm kan onder die veronderstelling in 2023 worden bereikt.’

Twee varianten
Het CPB rekent met twee varianten op de bezettingsnorm. Een waarbij alleen medewerkers met een zorgkwalificatie meetellen en een waarbij ook mensen zonder een zorgkwalificatie meetellen, zoals activiteitenbegeleiders en vrijwilligers. In deze laatste variant

1
240

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

1 REACTIE

  1. Het lijkt me geen goed idee om die 2,1 of 3.1 miljard bezettingsnorm gewoon door te stapelen op de huidige rijksbegroting. Laten we als samenleving en maatschappelijke partners de moed hebben om het wonen en de service binnen een aantal jaar te privatiseren. Dan kan de bezettingsnorm prima worden meegnomen in het overgebleven stuk echte zorg.
    Daarbij dienen zorgorganisaties komende jaren hun bedrijfsvoering qua ijkpunt te kantelen. Van organisatie/collectief budget, gericht op het in stand houden van all inclusief systeem, naar een bedrijfsvoering gericht op het realiseren van de individuele klantopdracht.
    De initiele gedachte en volgordelijkheid is daarbij van essentieel belang. Beginnen bij de mens en het klantpotentieel en eindigen bij de toegevoegde maatschappelijke meerwaarde en slim ondernemerschap van de zorgorganisatie.
    Het zogenaamde Improvement Model, kwaliteitssschema van de toekomst biedt hiertoe houvast.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.