Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

CSZ-rapport: ‘Risicovolle ict-projecten mede-oorzaak faillissement Meavita’

Mario Gibbels
Risicovolle ict-projecten zoals het TVfoon-project en de invoering van een informatiesysteem en klantenservicesysteem, vormen een van de hoofdoorzaken van de financiële problemen van de Meavita zorggroep. Dat stelt Guido Keijser als gemachtigde van het College sanering zorginstellingen in zijn gisteren verschenen onderzoeksrapport.

De financiële problemen hebben uiteindelijk geleid tot het faillissement van de onderdelen Den Haag en Thuiszorg Groningen van de Meavita Zorggroep.

Het TVfoon-project was bedoeld voor het verlenen van zorg op afstand. Hiervoor werden door Meavita West 10.000 kastjes besteld. De nieuwe bestuursvoorzitter van Sensire/TZG kocht daar, min of meer op eigen houtje, nog eens 15.000 kastjes bij.

Deze transactie was volgens Keijser overbodig omdat er binnen het concern al voldoende kastjes waren om ervaring mee op te doen. Financieel gezien betekende het een “zware klap” omdat er tegenover de extra aankoop geen enkele dekking stond.

In totaal bedroegen de kosten voor Meavita West 9,7 miljoen euro en hier stond een subsidie tegenover van rond de 6,5 miljoen euro van de NZa en het Zorgkantoor Haaglanden.

De besluitvorming rondom de aankoop van de 15.000 extra kastjes is niet correct verlopen, aldus Keijser. Door Meavita Nederland is in maart dit jaar een onderzoek gestart naar de “onduidelijkheden en geruchten” rondom het TVfoon-project. De resultaten hiervan zijn nog niet beschikbaar.

Ander mislukt ict-project is de implementatie van een geavanceerd systeem dat alle informatie in Meavita Den Haag zou moeten samenbrengen. Het systeem is nooit geïmplementeerd, de geschatte kosten bedragen tussen de 1 à 2 miljoen euro.

Opmerkelijk is verder de aanschaf van een planningsmodule door de directeur Hulp waarbij Hulp een contract afsloot met zijn eigen bedrijf. De kosten voor dit programma bleken vele malen hoger dan de standaardkosten. Hulp is, zodra dit bekend werd, direct ontslagen. (ICTzorg – Mario Gibbels)

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.