Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘De brede inzetbaarheid maakt ons portaal uniek’

Mark van Dorresteijn
[Exclusief] ’s Heeren Loo Zorggroep, aanbieder van zorg voor mensen met een verstandelijke beperking, lanceert eind september een internetportaal voor cliënten onder de naam Jouw Internet Portaal (JIP). Tegelijkertijd werkt de instelling aan een portaal voor verwanten en medewerkers. De drie portalen zijn met elkaar verweven en worden in de toekomst ook gevuld met gegevens uit het elektronische cliëntendossier (ecd). Gjerryt Leuverink, programmamanager online bij ’s Heeren Loo, legt uit wat de nieuwe portalen toevoegen.
‘De brede inzetbaarheid maakt ons portaal uniek’
Foto: 's Heeren Loo

Wat ontwikkelen jullie precies?

‘We ontwikkelen drie verschillende portalen. Een cliëntenportaal, een portaal voor verwanten en een voor medewerkers. Eigenlijk is het één omgeving met drie ingangen zodat alle gebruikers op termijn met dezelfde data kunnen werken. Momenteel is het cliëntenportaal, dat we Jouw Internet Portaal noemen, in een stadium dat we eind september live kunnen met de eerste versie: JIP Basis. We hebben hard gewerkt om de techniek en navigatie goed voor elkaar te krijgen zodat cliënten van elk niveau met het portaal aan de slag kunnen. We willen onze cliënten veilig en op maat toegang tot internet geven. Vooralsnog gaat het om spelletjes spelen, foto’s en video’s kijken of radio luisteren. Later willen we daar nog videobellen, toegang tot delen van het ecd, de dagplanning en informatie over hun groep aan toevoegen.’

Wat maakt jullie cliëntenportaal uniek?

‘Het portaal is uniek doordat het zo breed toepasbaar en makkelijk uit te breiden is. Een voorbeeld is de interface aan de voorkant. Die kan zo ingesteld worden dat het door cliënten van alle niveaus bruikbaar is. De ene cliënt wil misschien tien apps op zijn scherm, terwijl een andere bij vier apps keuzestress ervaart. Het beginscherm is per cliënt in te stellen en eenvoudig te veranderen. We kunnen het ook zo instellen dat een cliënt steeds twee opties krijgt waaruit hij kan kiezen, om zo een overvloed aan prikkels te voorkomen. Ook de besturing is variabel. Denk aan touchscreen of werken met toetsenbord en muis. Voor cliënten met een zwaardere beperking is eenknopsbediening mogelijk.’

Wie bepaalt de inhoud van het cliëntenportaal?

Het begint bij de wensen van de cliënt. Die worden in overleg vastgelegd in het dossier en in samenspraak met persoonlijk begeleiders en verwanten wordt vervolgens het portaal gevuld. Denk aan spelletjes, foto’s en afspeellijsten vol Youtube-filmpjes. Deze lijsten stellen verwanten zelf samen zodat cliënten de filmpjes vervolgens terugvinden in het portaal. Het voordeel is dat zij niet per ongeluk de Youtube-omgeving verlaten of in aanraking komen met ongewenst materiaal. Natuurlijk is er ook een groep die al gewend is om via Google of Youtube te zoeken. Voor deze groep wordt in de toekomst JIP Extra ontwikkeld. Zij kunnen gebruikmaken van het internet waarbij eventueel ongewenste content eruit wordt gefilterd. De apps op het portaal zijn voor deze groep te beperkt. Zij willen zelf zoeken op internet en dat kan dan ook. Het cliëntenportaal is dan vooral interessant vanwege het videobellen, hun gegevens in het eigen dossier, dagprogramma of informatie over de groep.’

Wat vinden de cliënten van het portaal?

‘Zij zijn heel enthousiast. Een van de testers was een cliënt op leeftijd die eerder nooit iets met een computer deed. Zij vond het heel spannend, maar binnen een uur vond er toch interactie plaats en was ze trots dat ze iets met een computer had gedaan. Een ander voorbeeld is een cliënt met een vrij zware beperking. Je kunt je afvragen wat deze cliënt met een computer kan, maar deze cliënt heeft zich lange tijd vermaakt met een simpel spel waarbij bubbelfolie lek geprikt moest worden. De begeleiding was heel tevreden over de interactie die plaatsvond. Het voegt iets toe aan de kwaliteit van leven. Nu we dit weten, kunnen we op dit niveau wellicht andere spelletjes ontwikkelen of kunnen andere partijen dat doen en het portaal zo verder verrijken. We willen dit cliëntenportaal nadrukkelijk niet voor onszelf houden; we delen graag onze kennis en voortgang. Partijen die ook een dergelijk portaal willen, kunnen misschien participeren zodat we niet allemaal het wiel opnieuw hoeven uit te vinden. Maar niet alleen cliënten zijn enthousiast. Ook medewerkers en wetenschappers binnen ’s Heeren Loo zien mogelijkheden. Zij willen apps ontwikkelen rondom bijvoorbeeld diëten en de educatie van cliënten ondersteunen. We letten nu dus ook goed op dat nieuwe applicaties die ontwikkeld worden aansluiten op het systeem. Uiteindelijk wordt dit systeem van portalen een grote online omgeving waar alles op elkaar aansluit en de driehoek tussen cliënt, verwant en begeleider ondersteund en versterkt wordt. Gebruikers hoeven straks maar één keer in te loggen om alles te gebruiken, voor zover de databeveiliging dat toelaat natuurlijk. Voor cliënten is overigens een speciale manier van inloggen bedacht via Pictopin, een pincode bestaande uit verschillende plaatjes.’

Welke moeilijkheden kwamen jullie tegen tijdens de bouw?

‘Geld is altijd een lastige. Elke euro in de zorg moet verantwoord worden. Zeker gezien de komende transitie. Afgezien daarvan is de grootste moeilijkheid alle bestaande systemen koppelen. We hebben al veel data in de organisatie en die willen we nu in het nieuwe systeem ontsluiten via drie portals. Met name persoonlijke informatie uit het ecd moet veilig versleuteld worden. Deze koppelingen blijken in de praktijk lastig en relatief duur. Om die reden hebben we de eerste versie van het portaal beperkt gehouden. We willen dat de basis goed staat en vanuit daar nieuwe mogelijkheden toevoegen.’

Wanneer is portaal af?

‘In september lanceren we de basis van het cliënten- en medewerkersportaal, begin 2015 het verwantenportaal. Als eerste op de lijst om nu te ontwikkelen staat videobellen. Zo kunnen we cliënten met verwanten, begeleiders of zorgprofessionals in contact brengen. KPN levert ons deze techniek. Het is dezelfde techniek als klassencontact waarbij kinderen vanuit het ziekenhuis toch meedoen in de les op school. Het KPN Mooiste Contact Fonds steunt het project financieel en met de inzet van vrijwilligers. Wanneer het portaal precies af zal zijn, is nog niet te zeggen. Maar over een jaar of twee zouden we heel ver moeten zijn. Eigenlijk zal het altijd in ontwikkeling zijn en blijven is mijn idee.’

 

 

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.