De nieuwe zwarte lijst is er

Drie zorginstellingen zijn doorgeschoven naar de zwaarste categorie van de Inspectielijst van verpleeghuizen.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
1. oudere.verzorgende.vierkant.iStock.jpg
Foto: iStock

Het zijn Care Residence Zonnestraal B.V. in Hilversum (Senior Care Holding B.V.), Avondrust BV in Opheusden en Stichting Cato in Den Haag. Dat meldt de Inspectie op maandagavond 31 oktober. 

De drie organisaties die nu naar categorie 1 zijn doorgeschoven, de zwaarste categorie, stonden al op de totale lijst van 150 organisaties. Op de lijst die in juli werd gepubliceerd stonden zij nog in categorie 2. Grootste tekortkomingen volgens de Inspectie zijn: de bestuurders sturen onvoldoende op kwaliteit en veiligheid van zorg, de kennis en vaardigheden van medewerkers zijn onvoldoende en de deskundigheid en inzetbaarheid van medewerkers

3
341

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

3 REACTIES

  1. Die zwarte lijsten vind ik zo niet meer van deze tijd. Te gek voor woorden. Maak lijsten van de best presterende organisaties en iedereen wil daar graag bijhoren! En het is vaak ook enorm frustrerend voor de harde werkers om dan te lezen dat ze op de zwarte lijst staan….vernieuw perspectief IGZ!

  2. Lees alle reacties
  3. ik ben het eens met Mruphy.
    Dat instellingen wijgeren gegevens aan te leveren is te waarderen, omdat uit de conclusie niet blijkt waarom precies een organisatie kapot wordt gemaakt. Wat zijn de waarden van de parameters en hoe staat dit tov elkaar.
    Ik durf ook te zeggen dat het een papieren meting is. Dus hoe "slimmer" de organisatie, hoe meer de inspectie op het verkeerde been wordt gezet.
    Nee afschaffen deze ouderwetse methode.

  4. Zwarte lijst niet zo charmant inderdaad, maar kennelijk werken reguliere toetsingen onvoldoende. Het is sowieso erg jammer dat het vakgebied methodisch werken voor verzorgenden en verpleegkundigen zo is uitgehold op de werkvloer. Men is erg gericht op activiteiten en handelingen.
    De oorzaak is tweeledig; enerzijds te vrijblijvend omgaan methodisch werken. Niet alleen door zorgwerkers maar ook door het management te weinig gericht aan gerefereerd in jaargesprekken of coaching, waardoor relevante informtie niet in de PDCA cirkel wordt opgepakt op organisatie niveau. Inhoudelijke verbidning mist finaal voor je het weet.
    Een andere oorzaak is dat de randvoorwaarden niet vanzelfsprekend matchen ten opzichte van de klantvraag. Bijvoorbeeld juiste personeelsformatie, passende ondersteuning vanuit de staf. Vereisten worden vaak gestapeld gelanceerd zonder verband. Er is zoveel te winnen wanneer je het fundament opbouwt vanuit de klant en alle kennis daar integreert tot een logisch methodisch klantproces.
    Doe je het niet fundamenteel vanuit de klant, dan mis je de essentie van de zorg vanuit perspectief van de klant. En daar refereert IGZ nu net aan…

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.