Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

De nieuwe zwarte lijst is er

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Drie zorginstellingen zijn doorgeschoven naar de zwaarste categorie van de Inspectielijst van verpleeghuizen.
1. oudere.verzorgende.vierkant.iStock.jpg
Foto: iStock
Premium

Het zijn Care Residence Zonnestraal

Premium

Wilt u dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in

    Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.

    3 REACTIES

    1. Zwarte lijst niet zo charmant inderdaad, maar kennelijk werken reguliere toetsingen onvoldoende. Het is sowieso erg jammer dat het vakgebied methodisch werken voor verzorgenden en verpleegkundigen zo is uitgehold op de werkvloer. Men is erg gericht op activiteiten en handelingen.
      De oorzaak is tweeledig; enerzijds te vrijblijvend omgaan methodisch werken. Niet alleen door zorgwerkers maar ook door het management te weinig gericht aan gerefereerd in jaargesprekken of coaching, waardoor relevante informtie niet in de PDCA cirkel wordt opgepakt op organisatie niveau. Inhoudelijke verbidning mist finaal voor je het weet.
      Een andere oorzaak is dat de randvoorwaarden niet vanzelfsprekend matchen ten opzichte van de klantvraag. Bijvoorbeeld juiste personeelsformatie, passende ondersteuning vanuit de staf. Vereisten worden vaak gestapeld gelanceerd zonder verband. Er is zoveel te winnen wanneer je het fundament opbouwt vanuit de klant en alle kennis daar integreert tot een logisch methodisch klantproces.
      Doe je het niet fundamenteel vanuit de klant, dan mis je de essentie van de zorg vanuit perspectief van de klant. En daar refereert IGZ nu net aan…

    2. Lees alle reacties
    3. ik ben het eens met Mruphy.
      Dat instellingen wijgeren gegevens aan te leveren is te waarderen, omdat uit de conclusie niet blijkt waarom precies een organisatie kapot wordt gemaakt. Wat zijn de waarden van de parameters en hoe staat dit tov elkaar.
      Ik durf ook te zeggen dat het een papieren meting is. Dus hoe "slimmer" de organisatie, hoe meer de inspectie op het verkeerde been wordt gezet.
      Nee afschaffen deze ouderwetse methode.

    4. Die zwarte lijsten vind ik zo niet meer van deze tijd. Te gek voor woorden. Maak lijsten van de best presterende organisaties en iedereen wil daar graag bijhoren! En het is vaak ook enorm frustrerend voor de harde werkers om dan te lezen dat ze op de zwarte lijst staan….vernieuw perspectief IGZ!

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.