Digitaal corona-zorgpad ondersteunt kosteloos zorgverleners en patiënten

De Patiënt Journey App is uitgebreid met een speciaal zorgpad voor corona met als doel zorgaanbieders te ontlasten. Bovendien is de app gekoppeld aan de OLVG corona check, die steeds verder wordt opgeschaald. Thomas Timmers, mede-oprichter van Interactive Studios, legt uit hoe beide apps elkaar ondersteunen. ‘Ziekenhuizen kunnen het zorgpad zo lang als nodig is kosteloos gebruiken.’

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Thomas Timmers

‘Een week geleden zijn we met enthousiaste experts vanuit verschillende ziekenhuizen gaan samenwerken om binnen onze Patient Journey App een corona zorgpad uit te werken’, zegt Thomas Timmers van Interactive Studios, het bedrijf dat de app ontwikkelde. Het zorgpad is inmiddels bij meer dan tien ziekenhuizen in gebruik en het aantal patiënten in het zorgpad neemt snel toe.

Tijdlijn-app

Diverse Nederlandse ziekenhuizen gebruiken de Patient Journey App al langer om patiënten te begeleiden en informeren over bijvoorbeeld hun knieprothese, coloscopie of behandeling van borstkanker. De onderliggende structuur en techniek is daarbij steeds hetzelfde; naar behoefte kunnen andere blokken worden ingezet. Timmers: ‘Als je het plat zegt, maken we een tijdlijn-app. Het ziekenhuis en de patiënt kunnen dat gebruiken om elkaar te informeren.’

Push-meldingen aan alle gebruikers

Hoe verschillend de behandelingen ook zijn, een hoop onderdelen zijn generiek. ‘Zo hebben we jaren geleden al eens een functionaliteit gemaakt waarmee ziekenhuizen push-berichten aan alle gebruikers kunnen sturen’, haalt Timmers als voorbeeld aan. ‘Aanleiding daarvoor was destijds dat een ziekenhuis wilde doorgeven dat vanwege verbouwing de hoofdingang tijdelijk was verplaatst. Nu komt diezelfde functie goed van pas om belangrijke berichten over het coronavirus te sturen.’

Drie onderdelen

Het behandelpad voor corona bestaat uit drie onderdelen, zet Timmers uiteen. ‘Ten eerste landelijke informatie van het RIVM en ten tweede lokale informatie van het ziekenhuis. Patiënten hebben ook vragen over zaken als afspraken, operaties en bezoek. Ze willen bijvoorbeeld weten of hun partner nog wel mee mag.’ De laatste component is een zelftest en symptomendagboek. Dat is een automatische quickscan om zicht te houden op de ernst van de symptomen. Timmers: ‘Patiënten geven daarin onder mee aan of ze koorts hebben of last van ademhalingsklachten. Op basis van de richtlijnen van het RIVM en input van virologen en artsen, geeft de app dan advies. Dat advies kan zijn om het later nog een keer te controleren, maar ook om contact op te nemen met de huisarts bij ernstige klachten.’

Zelfcheck

De app kan de druk op huisartsen en ziekenhuizen verminderen, zo is de gedachte. Om het gebruik van de app te monitoren, worden zaken zoals geslacht, leeftijd en postcode gevraagd. Het invullen van deze gegevens is echter niet verplicht. De zelfcheck verloopt volledig automatisch en kan daarom heel snel in gebruik worden genomen.

Zelfmanagement

Een veelgehoorde vergelijking is die met de corona check van OLVG en zorgonderneming Luscii. Er is echter een zeer belangrijk verschil, benadrukt Timmers. ‘Wij bieden mensen een app om zelf hun gezondheid zo goed mogelijk te managen. De OLVG corona check daarentegen heeft een compleet team met zorgprofessionals, die mensen ook echt begeleiding bieden op basis van hun ingevoerde gegevens.’ Timmers voegt daaraan toe: ‘Ik wil overigens heel graag mijn waardering en respect uitspreken voor wat OLVG en Luscii in zo’n korte tijd hebben opgezet, echt hét voorbeeld van hoe techniek en zorg elkaar kunnen ondersteunen.’

Koppeling met OLVG corona check

Inmiddels zijn beide apps aan elkaar gekoppeld. Die samenwerking komt niet uit de lucht vallen, zegt Timmers. ‘Ik ken Daan Dohmen van Luscii al best lang en we wilden al langer eens iets samen doen, maar we hadden een project nodig. Vorige week kreeg ik rond drie uur ’s nachts een berichtje van hem. “We hebben ons project gevonden”, schreef hij.’ De twee ontwikkelaars sloegen de handen ineen en dat leidde ertoe dat Patient Journey App nu ook ingezet kan worden binnen de OLVG corona check.
Timmers legt uit: ‘Als een patiënt bij een bepaald ziekenhuis Patient Journey App al gebruikt en ook de Corona Check wil gebruiken, is het niet handig om op twee apps te zitten. Wij verhuizen daarom mee en verzorgen de inhoud van de tab ‘Informatie’ in de OLVG Corona Check. Dat betekent dat alle ingevoerde informatie ook daar automatisch in komt te staan.’

In no-time toevoegen

De OLVG Coronacheck wordt momenteel geleidelijk landelijk opgeschaald. Omdat het corona-zorgpad binnen de Patient Journey App een zelfmanagement tool is, is er geen koppeling met zorgverleners nodig om de app in gebruik te nemen. Het zorgpad kan binnen no-time worden toegevoegd aan de Patient Journey App. Patiënten kunnen de app zelf downloaden en dan hun eigen zorginstelling selecteren. Alle ziekenhuizen in Nederland kunnen het corona-zorgpad kosteloos gebruiken. ‘Ook ziekenhuizen die geen gebruikmaken van onze app en dat ook in de toekomst niet van plan zijn’, onderstreept Timmers. ‘Dat aanbod geldt zo lang het nodig is, dus zo lang deze crisis duurt.’

Duizenden gebruikers

Inmiddels maken diverse zorginstellingen gebruik van de app, waaronder het HagaZiekenhuis, Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ), Treant, Elkerliek en de Noordwest Ziekenhuisgroep (NWZ). Onder patiënten is er veel behoefte, constateert Timmers. ‘Elkerliek nam het als eerste in gebruik. Het ziekenhuis schreef er één bericht over en meteen waren er al vijfhonderd gebruikers.’ Inmiddels is dat aantal opgelopen tot enkele duizenden.

Snel beschikbaar in andere landen

Ook vanuit het buitenland is er veel vraag naar de toepassing. ‘In België is het corona-zorgpad al in gebruik en we zijn bezig met Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. We kunnen het snel beschikbaar maken voor een land. Het belangrijkste is dat we weten wat hun ‘RIVM’ is. We werken er dag en nacht aan het allemaal voor elkaar te krijgen.’

Wilt u meer lezen over de uitdagingen en oplossingen van zorgorganisaties tijdens deze coronacrisis? Schrijf u nu in voor de Zorgvisie nieuwsbrief en ontvang dagelijks het laatste nieuws en achtergrond verhalen van Nederlandse zorgorganisaties.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.