De digitale dienstverlening van verzekeraars wordt met een rapportcijfer 7 iets hoger gewaardeerd. Voor het onderzoek werden ruim 1000 patiënten ondervraagd.
Videochats
De respondenten van het online onderzoek staan merendeels positief ten opzichte van digitale informatie-uitwisseling. 40 procent geeft aan alle zaken rondom zorg en gezondheid volledig digitaal te willen regelen. Meer dan de helft staat open voor videochats met artsen en voor apps op het gebied van zelfhulp en informatieverstrekking. 66 procent is van mening dat het digitaal delen van informatie de kwaliteit van de zorg ten goede komt.
Ondoorzichtig
Als het op de praktijk aankomt, zijn er echter de nodige bedenkingen. Meer dan de helft van ondervraagden beschouwt de zorgsector als ‘ondoorzichtig en versnipperd’ en mist een eenduidig overzicht van de eigen zorggerelateerde zaken.
Twee van de drie respondenten zijn daarnaast van mening dat de overdracht van medische gegevens niet goed verloopt, en 58 procent is bang voor medische fouten als gevolg hiervan. Niettemin komt het uiteindelijke rapportcijfer uit op een 6,7.