Digitale huisartsenpost stopt vanwege terugtrekken Zweedse ict-leverancier

Een nog maar net begonnen proef met een digitale huisartsenpost in de regio Amersfoort-Barneveld is stopgezet omdat de Zweedse ict-leverancier Docly zich niet langer richt op de Nederlandse markt.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Docly
© MartinPrescott / Getty Images / iStock

‘Beste bezoeker, helaas kunnen we je niet langer helpen via Docly. We adviseren je om jouw zorgvraag te stellen aan jouw eigen huisarts, of buiten kantoortijden en in het weekend je vraag te stellen aan de zorgverleners van Huisartsenpost Eemland. Je kunt hen bereiken via 085 – 773 11 00. In het geval van een levensbedreigende situatie, belt u 112.’

Dat meldt de website van Docly, een Zweeds ict-bedrijf dat de applicatie leverde voor een experiment met een digitale huisartsenpost in de regio Amersfoort-Barneveld.

De digitale huisartsenpost was een landelijke primeur waarvan medisch directeur Dianne Jaspers veel verwachtingen had. ‘Vooralsnog richten we ons met dit systeem alleen op volwassenen, maar de bedoeling is dat we op korte termijn de digitale consulten ook beschikbaar maken voor kinderen’, aldus Jaspers bij de start van het project, dat werd gesteund door zorgverzekeraar Zilveren Kruis.

Zichtbare gezondheidsklachten

Het idee van de digitale huisartsenpost was simpel. Patiënten met zichtbare gezondheidsklachten konden via een videoverbinding of door foto’s of een video te uploaden aan de dienstdoende arts van de huisartsenpost laten zien en toelichten wat de klachten waren.

Dit speelde vooral bij zaken als huidklachten, ontstekingen en verwondingen. ‘Als patiënten twijfelen over de ernst van de situatie, kunnen ze op deze manier snel duidelijkheid krijgen. Vaak is een ritje naar de fysieke huisartsenpost dan niet nodig en kan de dienstdoende arts al snel een goede inschatting maken’, aldus Jaspers.

Thuismarkt Zweden

De digitale huisartsenpost bleek een succes. In het eerste kwartaal van dit jaar maakten ruim 600 patiënten er gebruik van. Toch wordt het project stopgezet, omdat de investeerder van Docly zich wil richten op de thuismarkt Zweden en de meer kansrijke groeimarkt Groot-Brittannië. De Nederlandse markt is volgens Docly te klein en te kapitaalintensief.

Dianne Jaspers is teleurgesteld. ‘We waren echt met iets vernieuwends bezig’zegt ze tegen Smarthealth. ‘En Docly was een interessante partij omdat het een alles-in-één-oplossing bood.’
Als zo’n partij zich plotseling terugtrekt uit de markt, heb je echter wel een probleem, zo wordt nu duidelijk. Volgens Jaspers heeft de pilot toch het een en ander opgeleverd. ‘Ik zie het niet als desinvestering. We hebben in een paar maanden tijd veel geleerd. Wat gebeurt er binnen de organisatie wanneer je e-consulten wilt starten, hoe is de aanlooptijd, welke huisartsen willen meedoen? Dit is een leerschool die we als organisatie gebruiken bij een nieuw project.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.