Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Digitale poli geeft meer zicht op behoefte patiënt

Mark van Dorresteijn
Artsen en verpleegkundigen in vruchtbaarheidsklinieken kunnen lang niet altijd goed inschatten hoe de patiënt de zorg ervaart. Een digitale poli kan ervoor zorgen dat zorgverleners meer inzicht krijgen in de werkelijke behoeftes van patiënten. Dat komt naar voren in een promotieonderzoek van gynaecoloog-in-opleiding Annemijn Aarts. Zij promoveert op 12 september.
Digitale poli geeft meer zicht op behoefte patiënt

De onderzoekster stelt dat de perceptie van zorgverleners niet overeen komt met de ervaringen van patiënten. Over het algemeen onderschatten zij hun prestaties. In enkele gevallen overschatten zij juist hun werk. Juist de punten met het meeste verbeterpotentieel werden overschat door de artsen en verpleegkundigen. Patiënten zien het grootste verbeterpotentieel op het gebied van toegang tot het patiëntendossier en een persoonlijk toegewezen arts. Om de zwakkere punten aan te pakken is het belangrijk dat artsen en verpleegkundigen terugkoppeling krijgen van patiënten. Hierdoor worden volgens Aarts de zwaktes in het systeem beter zichtbaar.

Digitale poli

Binnen het onderzoek keek Aarts mee bij de community Onvruchtbaarheid van het beveiligde online platform MijnZorgnet. Als eerste ziet Aarts dat de medische staf niet goed begrijpt wat de voordelen zijn van de online community. Patiënten daarentegen zijn juist erg positief over de online omgeving. Zij ervaren dat de zorg toegankelijker wordt en dat de community informatie biedt over onvruchtbaarheid. Ook vinden zij emotionele steun bij lotgenoten. Ondanks de ervaren voordelen, stelt Aarts dat het lastig is om in de vruchtbaarheidsklinieken online communities van de grond te krijgen. Aarts: ‘De fertiliteitteams hebben soms een andere perceptie van de werkelijkheid van de patiënte dan zij zelf heeft. Ze kunnen lang niet altijd goed inschatten hoe een individuele patiënt de zorg ervaart, ook al hebben ze als team nog zoveel ervaring. Pas als een team openstaat voor de mogelijke verschillen tussen hun eigen perceptie en de werkelijkheid van de patiënte, zien ze het nut van een online community in. Daar krijgen ze namelijk een goed beeld van die vragen en emoties, die voor een individuele patiënt wezenlijk zijn. Ze kunnen gericht reageren en krijgen ook weer relevante feedback. Ook de zorgverleners ervaren dit uiteindelijk als zinvol.’

Inrichten digitale community

Om een digitale poli goed in te richten zijn een aantal organisatorische stappen nodig. Ten eerste moet een communitymanager het geheel beheren. Deze manager is de drijvende kracht achter de online groep. Het is verder belangrijk de community onderdeel wordt van het zorgproces. Als personeel tussen het werk door de online vragen van patiënten moet beantwoorden, gaan zij het zien als een last. Daarbij is het verstandig om het personeel goed op te leiden hoe zij de community kunnen gebruiken.

Onderzoek verschil in perceptie

Aarts richtte zich vooral op vruchtbaarheidsproblematiek en werkte mee aan meetinstrumenten waarmee zorgverleners kunnen bepalen hoe persoonsgericht de zorg is aan mensen met vruchtbaarheidsproblemen. Het meetinstrument (PCQ-Infertility) meet op 46 punten hoe patiënten de zorg ervaren. Deze punten werden voorgelegd aan patiënten. Vervolgens werd aan artsen en verpleegkundigen binnen vruchtbaarheidsklinieken gevraagd hoe zij dachten dat patiënten deze punten beoordeelden.

(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: ANP )

Lees ook:

Proefschrift – Personalized fertility care in the Internet era (PDF)

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.