E-health schiet tekort voor mantelzorgers

Uit het actieonderzoek ‘Helpende handen’ van Nictiz, uitgevoerd in opdracht van het programma Ondersteuning Passend Zorgaanbod (OPaZ) van VWS, blijkt dat digitale middelen de administratieve lasten van ouderen en die van hun helpende handen kunnen verlichten. Voorwaarde is dat de digitale omgeving gebruiksvriendelijk is, en de medische informatie actief en gestructureerd aangeboden wordt.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
e-health mantelzorg
Voor mantelzorgers kan het lastig zijn toegang tot de digitale omgeving van verwanten te krijgen. Foto: Adobestock

Uit eerder onderzoek is gebleken dat e-health nog niet goed aansluit op 50-plussers en 65-plussers. Verschillende barrières zorgen ervoor dat digitale middelen nog weinig succesvol zijn onder ouderen. Een van de belangrijkste knelpunten is de twee-factorauthenticatiemethode, die in Nederland als standaard geldt om mee in te loggen op een patiëntenportaal. De gebruiker wordt hierbij twee keer gevraagd zijn identiteit te verifiëren, waar veel ouderen moeite mee hebben.

Behoefte aan een beknopt ‘informatiepakket’

Door de vergrijzing neemt de zorgvraag toe. Dit vraagt ook meer van de hulp van familie, vrienden en zorgprofessionals. Het rapport van Nictiz laat zien dat niet alleen ouderen maar ook mantelzorgers nog niet voldoende profijt halen uit de mogelijkheden van digitale middelen. Dit komt doordat de informatie uit het medische dossier nog niet aansluit bij de informatiebehoefte van mantelzorgers. ‘Helpende handen’ geven aan meer inzicht te willen krijgen in de dagelijkse verzorging van ouderen, en hebben daarom behoefte aan een toepassing in een patiëntenportaal of persoonlijke gezondheidsomgeving (pgo) die de communicatie met professionals makkelijker maakt. Momenteel raken mantelzorgers vaak verdwaald in een wirwar van informatie. Digitale middelen moeten daarom informatiemodules aanbieden, waarin medische informatie actief en gestructureerd wordt gepresenteerd.

Gebruiksvriendelijkheid is essentieel

De conclusie van het rapport wijst uit dat digitale middelen de administratieve lasten voor ouderen en mantelzorgers zowel kunnen verminderen als versterken. Voor helpende handen kan het een uitdaging zijn als ze ouderen moeten ondersteunen bij het gebruik van een pgo. Ook kan het lastig zijn om toegang tot een digitale omgeving te krijgen als een machtiging niet geregeld is. Daartegenover staat dat e-health ook verlichting kan bieden, op voorwaarde dat het portaal of pgo zo gebruiksvriendelijk en toegankelijk mogelijk is voor mantelzorgers. Hierbij gaat het om duidelijke iconen, beknopte en heldere teksten, makkelijk contact kunnen leggen met mensen uit het zorgnetwerk, en een simpele inlogmethode.

De voorkeuren van mantelzorgers komen wat dat betreft overeen met die van de 50-plussers en 65-plussers in het promotieonderzoek van Wildenbos.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.