Een governancecode ‘die je aan het werk zet’

Met trots presenteert de BoZ aanstaande donderdag haar nieuwe governancecode aan de cliëntenorganisaties. Jacobine Geel, voorzitter van GGZ Nederland en van de commissie die de totstandkoming begeleidde, en de huidige BoZ-voorzitter Yvonne van Rooy, tevens voorzitter van de NVZ, lichten hun enthousiasme toe.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Jacobine_Geel.jpg
Jacobine Geel (foto: Stijn Ghijsen)

Leidend voor de nieuwe governancecode, tevens het eerste principe is ‘de cliënt centraal’. Dat klinkt niet nieuw. Geel: ‘We zijn begonnen ons af te vragen, wat ons als brancheorganisaties in de zorg bindt. We willen op de goede manier de goede zorg bieden. Alleen is “goede zorg” iets heel anders voor bijvoorbeeld de VGN dan voor de NVZ. Maar het gesprek tussen zorgverlener en cliënt of diens vertegenwoordiger hoe en welke zorg wordt geleverd, is in de cure niet anders dan in de care.’ Van Rooy: ‘Cliënt centraal klinkt misschien vanzelfsprekend maar dat is het in governancecodes niet altijd geweest.

0
115

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.