Het gaat om plaatsen in een verpleeghuis in Arnhem. Zowel Insula Dei als Attent verhuren daar verpleeghuiskamers. Deze situatie stamt nog uit 2004 toen een bestuurlijke fusie tussen beide zorgorganisaties afketste. “Insula Dei en Attent zouden gaan fuseren, maar dat ging niet door”, zegt woordvoerder Ingrid Damen. “Er was echter al wel een nieuwe locatie gebouwd en 68 bewoners en een aantal medewerkers van Attent zijn toen naar deze nieuwbouw verhuisd. Toen de fusie niet doorging, leverde dit een nogal bizarre situatie op.”
Tweevoud
Momenteel moet namelijk nagenoeg alles in tweevoud gebeuren zoals twee begrotingen, twee exploitaties, twee afspraken met het Zorgkantoor, twee ict-systemen, twee klachtenprocedures, twee opnameprocedures enzovoorts. Verder stellen de afdelingshoofden twee planningen samen voor de dienstroosters van de medewerkers van Insula Dei Huize Kohlmann en Attent. In de toekomst kunnen deze en veel meer werkzaamheden tot op directieniveau in enkelvoud gebeuren. “De cliënten zullen profiteren van de tijdwinst die zorgmedewerkers en bijvoorbeeld facilitaire medewerkers door de overname boeken”, aldus Damen. “De personeelsleden hoeven bijvoorbeeld niet meer te wisselen van protocol, afhankelijk van de zorgorganisatie waar de cliënt onder valt. De werknemers vallen nu allemaal onder Insula Dei Huize Kohlmann. Verder kunnen cliënten met alle vragen terecht bij de leidinggevenden van Insula Dei Huize Kohlmann. Dit zal de kwaliteit van zorg en de aandacht voor de bewoners verhogen.” (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)
Lees meer:
NMa: fusies leiden niet tot stijging zorgkosten
SCP: ‘Zorg in verpleeghuis is gehaast’
Ervaringen verpleeghuisbewoners online beschikbaar
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.
En daar hebben ze, godbetert, 6 jaar over gedaan en zorgpersoneel dus opgezadeld met een nutteloze en tijdrovende administratie. Echt bestuurders met hart voor de zorg.