Extern personeel jaagt jeugdzorg op kosten

De Bureaus Jeugdzorg hebben vorig jaar gemiddeld ieder 1,2 miljoen euro uitgegeven aan extern personeel. Dat meldt de Volkskrant vandaag. Tussen 2004 en 2007 zijn de kosten verviervoudigd.

De jaarverslagen melden bij negen van de vijftien Bureaus Jeugdzorg grote, onvoorziene kostenoverschrijdingen. Amsterdam spant de kroon: de kosten van extern personeel stegen bij het Bureau Jeugdzorg van 3 ton in 2004 naar 3,7 miljoen in 2007. Dat terwijl de Rekenkamer het bureau in mei nog verweet geld voor het wegwerken van wachtlijsten in reserve te houden.

Ontslagen managers

De Volkskrant brengt de hoge kosten in verband met organisatieproblemen. In Noord-Holland moesten in 2007 twee directeuren aftreden na kritiek over het falen van Bureau Jeugdzorg in de bekende zaak-Savanna. Ook in Noord-Brabant werden managers ontslagen nadat meldingen van kindermishandeling bleken te zijn genegeerd. In Utrecht stapte een directeur op na een conflict met de provincie. En in Flevoland moesten door uitstel van een fusie interim-managers worden ingehuurd. (Zorgvisie – Berber Bast)

Lees ook:

Directeur Bureau Jeugdzorg Amsterdam treedt af

Wachtlijsten en dure managers in jeugdzorg

Wachtlijsten jeugdzorg blijven groeien

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.