Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Gepersonaliseerde zorg verdient zichzelf terug

Redactie Qruxx
Gepersonaliseerde zorg kost meer tijd, maar die extra tijdsinvestering verdient zichzelf terug. Dat blijkt tijdens een webinar van het Genootschap voor Gepersonaliseerde Zorg.

Gepersonaliseerde zorg is afgestemd op de behoeften en voorkeuren van patiënten. In de huidige medische praktijk domineert de zorg volgens richtlijnen. Maar artsen merken dat ‘one size fits all’ niet voor elke patiënt werkt. Het Genootschap voor Gepersonaliseerde Zorg, dit voorjaar opgericht door vooraanstaande namen in de medische wereld, gooit het daarom over een andere boeg. Goede zorg moet toegesneden zijn op persoonlijke behoeften, voorkeuren en waarden van patiënten. Niet de ziekte, maar de mens hoort centraal te staan.

Gepersonaliseerde behandeldoelen

Maar hoe zien gepersonaliseerde behandeldoelen er in de praktijk van medisch specialisten dan uit? Op een webinar, dat het Genootschap op 7 oktober heeft georganiseerd, laat Marleen Harkes, klinisch geriater in het Maasstad ziekenhuis, zien hoe zij dat doet. Veel klinisch geriaters denken dat hun werkwijze al helemaal is toegesneden op de persoon. Ze brengen de somatische klachten in kaart en kijken naar het psychisch welbevinden. Is de patiënt depressief? De artsen kijken hoe goed de patiënt nog functioneert. Ze kijken naar beperkingen in de mobiliteit, functioneren de oren en ogen nog goed? En er is aandacht voor de sociale context en de mate van zelfredzaamheid.

Wens patiënt

Maar Harkes miste in de werkwijze van de klinisch geriaters een belangrijk domein. Namelijk: wat wil de patiënt zelf eigenlijk? ‘Wees nieuwsgierig naar de mens voor je’, zegt Harkes, ‘alsof het je eigen vader of moeder is. Wat vindt deze patiënt belangrijk?’

Tijdsinvestering

Een knelpunt voor gepersonaliseerde zorg vormt de tijdsinvestering. Harkes neemt anderhalf uur de tijd voor een goed gesprek met patiënten als zij deze voor het eerst ziet. Zet dat eens af tegen de tien minuten die specialisten en huisartsen normaal besteden aan patiënten. Dus hoe rechtvaardig je de tijdsinvestering aan je bestuurder of zorgverzekeraar?

Zorgkosten besparen

De artsen zijn ervan overtuigd dat de investering in tijd zichzelf terugverdient. Er kan medicatie worden geschrapt. Veel onnodige zorg wordt voorkomen. Er wordt dus veel aan zorgkosten bespaard. Bedenk daarbij dat mensen vooral hoge zorgkosten maken in hun laatste levensjaar. Een business case lijkt daarmee aanwezig. Maar die is er nog niet.

Prems

Harkes heeft haar hoop gevestigd op Prems. Als die aantonen dat patiënten erg tevreden zijn, heb je wat in handen. Want als bestuurders ergens gevoelig voor zijn, dan is het voor ontevreden patiënten.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.