Geschillencommissie Sociaal Domein wil vertrouwen herstellen

Gemeenten en (jeugdhulp)aanbieders kunnen sinds kort terecht bij de Geschillencommissie Sociaal Domein. De commissie dient als laagdrempelig loket voor het beslechten van geschillen, zowel tussen gemeenten als tussen gemeenten en zorgaanbieders.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
De leden zijn: Mariëlle Melssen-Kruijthof, Patty Wijnen-Lunenburg, Kees Jongmans (plv voorzitter), Karen Hauber (voorzitter), Fokko Witteveen. (van links naar rechts op de foto).

De geschillencommissie richt zich in eerste instantie op twee typen geschillen: geschillen tussen gemeenten over welke gemeente verantwoordelijk is conform het woonplaatsbeginsel, en geschillen tussen gemeente en een aanbieder in een inkooprelatie.

Oplossing

In de eerste drie jaar na de decentralisatie van het sociaal domein ontstaan regelmatig geschillen tussen gemeenten onderling en tussen gemeenten en aanbieders. Nog te vaak komen de partijen niet of moeizaam tot een oplossing of moet een dure en tijdrovende gang naar de rechter worden gemaakt. De geschillencommissie wil deze problemen graag zien te voorkomen. Het doel van de commissie is dan ook om tussen partijen het ondernemerschap en opdrachtgeverschap te versterken, het lerend vermogen te vergroten, vertrouwen te herstellen en transparantie te creëren.

Initiatief

De commissie is een initiatief van de VNG en de Branches Gespecialiseerde Zorg voor Jeugd (BGZJ: GGZ-Nederland, Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland, Vereniging Orthopedagogische Behandelcentra en Jeugdzorg Nederland). De geschillencommissie sociaal domein bestaat uit leden met perspectief vanuit de aanbieder of gemeenten. De voorzitter is onafhankelijk en heeft geen dienstverband bij beide partijen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.