Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Hectiek en hulpverlenen motiveren leerling-verpleegkundige

Leerling-verpleegkundigen hechten veel waarde aan hulpverlenen en houden van hectiek. Leerlingen die afhaken, doen dat vanwege een gemis aan zekerheid en stabiliteit.

Leerling-verpleegkundigen hechten meer waarde dan leeftijdgenoten aan hectiek, fysiek actief zijn, hulpverlenen en het leveren van een zinvolle bijdrage binnen hun functie. Ze hechten minder belang aan autonomie, financiële beloning, ondernemen, carrière en concrete resultaten. Dit blijkt uit een onderzoek van Orga, een HR-adviesbureau voor beoordeling en ontwikkeling van competenties en prestaties van mensen en organisaties. Sinds 2005 nemen 210 leerlingen, werkzaam bij 16 verschillende ziekenhuizen, deel aan dit onderzoek.

Afhakers missen zekerheid

Binnen het onderzoek is onderscheid gemaakt tussen de carrièrewaarden van degenen die succesvol zijn binnen de opleiding en leerlingen die vroegtijdig zijn uitgevallen. Leerling-verpleegkundigen die afhaken, blijken meer behoefte te hebben aan zekerheid en stabiliteit in een baan. Ze missen deze waarde in de functie van verpleegkundige. De afhakers hebben verder weinig behoefte aan het beïnvloeden van processen en mensen. (Redactie Zorgvisie – Krista Kroon)

Test uw eigen drijfveren

Benieuwd welke waarden ú het belangrijkst vindt in uw werk en welke juist niet? Doe nu de carrièrewaardentest van Orga Toolkit.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.